Ca 50 millioner søk hver dag i Norge foregår i Google. Enten trykker brukeren på en Google AdWords-annonse eller gjør et organisk søk.
Hvor starter kjøpet av ferdigplen? I ferdigplenbutikken på hjørnet? Selvfølgelig starter kjøpsprosessen av ferdigplen – som de fleste andre produkter og tjenester – i Google. På en desktop – og enda oftere på en mobil.
Hva skjer hvis ikke butikken din ligger i den handlegata? Og hva er verdien av å ligge høyt på førstesiden? Er annonsering i Google AdWords lønnsomt? Dette var spørsmål Norsk Ferdigplen var opptatt av da de ville endre sine reklamekanaler i 2015. Fra Gule Sider, radio og papir – til digitale løsninger.
Lær mer om vår tjenester innen søkemotormarkedsføring
Vi gjorde en analyse av potensialet digitalt og så det lå store muligheter i:
- Google AdWords kampanjer på provisjon
- Søkemotoroptimalisering
- Å bygge ny webside med enklere bestillingsløsning
Google AdWords-kampanjer på provisjon
Potensialet til ferdigplen.no var stort og analysene våre viste at bestillingsprosessen fungerte som ønsket etter redesign av webside. Det gjorde det mulig for oss å tilby bestilling av ferdigplen på provisjon i Google AdWords. Resultatet er at ferdigplen.no kun betaler en avtalt sum per godkjente bestilling.
Dette er en metode som har høy lønnsomhet og er økonomisk forutsigbar for mange av våre kunder. En avtalt sum per kunde og gode rapporter som sammenholdes med faktiske bestillinger er oversiktlig og lett å forholde seg til. Metoden kalles også performance.
Ta kontakt hvis du ønsker gratis analyse eller snakke om digital markedsføring Solgte ut hele varelageret av ferdigplen i før sommeren startet
Resultatene kom umiddelbart etter vi startet Google AdWords-kampanjene på ny webside. Plasseringen øverst i den omtalte ”handlegata” ga som forventet gode resultater og en jevn strøm av kunder. Summen av Google AdWords-ekspertise og god søkemotoroptimalisering plasserer ferdigplen.no i toppsjiktet på betalte- og organiske søk. Digital markedsføring og kunnskap om hvilke metoder som gir best avkastning, er et viktig område Createurene har mye erfaring på.
De fleste kjøp starter i Google - Jobber du smart i AdWords?
95% av de som besøker nettsiden din går ut igjen uten å gjøre det du vil*
Kjøpsprosessen på nett har mange likhetstrekk med andre kjøpsprosesser. Man vil gjerne orientere seg litt før man kjøper. Forskjellen er at det går mye raskere å sammenlikne tilbyderne, og man forlater sider som ikke enkle å bruke. Tid er en viktig faktor og websider som ikke er raske – eller bygget slik at de gir svar på det man søkte på en god måte – taper i kampen om kundene.
De fleste søkene i både privat- og bedriftsmarkedet foregår på mobil, det betyr at man kun må flytte tommelen noen millimeter for å undersøke tilbudene hos konkurrenten. Det gjør at mange potensielle kunder kanskje glemmer nettopp din bedrift etter å ha besøkt mange andre. Da er det viktig med tilstedeværelse. Men hvordan skal du få de tilbake?
Det koster mindre å få potensielle kunder tilbake enn å ”kjøpe” nye
Vi har god erfaring med å få kunder som har besøkt nettsteder til å komme tilbake og konvertere slik man ønsker. Det er en av de metodene som har gitt ferdigplen.no, og mange av våre kunder, gode resultater. Innen dette område har vi et stort spekter av resultatorienterte produkter og tjenester.
For å finne potensialet i din virksomhet må man gjøre en enkel analyse av din bransje og ditt nettsted.
Ta kontakt hvis du ønsker gratis analyse eller snakke om digital markedsføring
Hva er SEO?
Seach engine optimalisation, eller søkemotoroptimalisering er teknikken som brukes for å komme høyt i søk. Det er en sammensatt teknikk for at Googles algoritme skal fange opp nettopp din nettside, produkt eller tjeneste ved søk i Google. For mange tenker SEO som en teknisk form for bygging av sider, men det er en i virkeligheten en viktig del av en total digital markedsføring og bør sortere under markedsføringsstrategi. Mange web-programmerere fokuserer på å gjøre det tekniske riktig. Når mange gjør det samme sier det seg selv at ikke alle kan komme på toppen.
Les mer om hvorfor man må tenke SEO som en del av en markedsføringsstrategi.
Hva er SEM?
Seach engine marketing, eller søkemotormarkedsføring er en metode for å kjøpe plass i Google søk. Prisen varierer etter mange faktorer. Blant annet hvor gode annonsene er i forhold til innhold på nettstedets landingssider, hvor stor andel som ser annonsen og klikker på den, hvor stor konkurranse det er på de spesifikke ordene eller produktene m.m. En kombinasjon av god SEO og SEM sammen med en god total digital markedsstrategi kan tilføre bedrifter stor konkurransekraft og god lønnsomhet.
Les eksempler på hvordan man kan oppnå god økonomisk lønnsomhet på nett