De 8 viktigste punktene når du bygger en nettside

Når du har ansvaret for at din nettside skal levere resultater og nå de målene som er satt, er det mange ting å ta hensyn til. Vi har derfor laget en webguide med de viktigste punktene slik at du unngår fallgruver. Det er nok av dårlige nettsider der ute. Vi har produsert nettsider siden 1998 og har gjort oss noen viktige erfaringer vi gjerne deler med deg.

Ønsker du å vite hvilke søkeord som er viktig for deg i Google – og hva som skal til for å rangere disse blant topp 5 i søkeresultatene?

 

1. Planlegg selve prosessen

Å bygge en nettside krever planlegging, uavhengig av nettsidens kompleksitet og bedriftens størrelse. Å starte med å planlegge prosessen detaljert er et godt råd for å få et ønsket resultat innenfor budsjetter og tidsrammer.

Det skal innhentes opplysninger om behov fra enkeltpersoner og avdelinger – og både prosessen og nettsiden skal forankres i selskapets forretningsstrategi. Hvordan skal dette gjøres?
 

Her er noen spørsmål det kan være lurt å tenke igjennom:

  • Hvem skal delta i prosessen?
  • Hvem tar beslutninger?
  • Hvor lang tid vil det ta fra oppstart til ferdig nettside?
  • Hvem skal bidra med innhold form av tekstgrunnlag? 
  • Hva med grafikk, bilder filmer. Hva har finnes og hva må produseres?
Alt er i raskt forandring på internett. Nettlesere endrer seg, konkurrentene endrer seg og Google endrer spillereglene i stadig høyere tempo. En nettside blir derfor aldri ferdig og må hele tiden videreutvikles for å henge med i konkurransen. Det anbefales å legge en plan i en tidlig fase slik at den ferdige nettsiden ikke blir statisk og taper konkurransekraft.
 
hege-createurene-2016

Vi har over 20 års erfaring med webdesign – snakk med oss om hvordan dine sider kan optimaliseres.

Kontakt, Hege Rygh Harbak
+47 950 60 153 // hege@creat.no

2. Mål og målgrupper

En nettside skal ha en definert rolle og skal sammen med alle andre aktiviteter ha tydelige mål, men også en plan for å nå målene. De målene man setter må også kunne måles. Derfor er det viktig å sette opp det som kalles konverteringsmål. Konverteringsmål kan være hvor mange som sender inn et kontaktskjema, ringer, sender mail, leser en artikkel, ser en film m.m. Når man får denne innsikten kan man også spore hvilke kanaler som gir best konvertering slik at man kan konsentrere innsatsen der de gir best resultat. Dette vil også gi et godt bilde på hvilke målgrupper som konverterer best etter alder, kjønn, utdannelse, interesser m.m.
 
Hva skal måles?
  • Hvem skal det rapporteres til?
  • Hvem skal gjennomføre endringene? 
 
Createurene er opptatt at kundene får analyser som er enkle å forstå. Vi utvikler rapporter som er skreddersydde og veileder slik at du til enhver tid har gode beslutningsgrunnlag.
Ta gjerne kontakt for å vite mer om konverteringsmål
 


3. Struktur og søkeordsanalyse

La oss si at du selger peisovner. Hvilke ord og begreper søker målgruppen etter i denne kategorien? Det er ikke uvanlig at bransjer har sitt fagspråk, mens målgruppen søker etter helt andre begreper. I peisbransjen er for eksempel ildsted et begrep som blir brukt mye. Av begrepene ildsted, peis og peisovn er ildsted det ordet som har desidert minst søk. Ordet peis har fem ganger så mange søk gjennomsnittlig per måned i forhold til ildsted.
 

Det søkes over 50 millioner ganger i Google hver dag. Hvordan skal målgruppene finne deg i vrimmelen av websider?

 

Når nettsidens struktur og innhold skal planlegges må en søkeordsanalyse gjennomføres. Denne gir et viktig grunnlag for alle beslutninger som skal tas uavhengig av bransje. En søkeordsanalyse er avgjørende for at nettsiden bygges riktig i forhold til ord og søkefraser målgruppen bruker. Google bruker i hovedsak tekstinnhold til å forstå hva en webside handler om. Dette – i kombinasjon med mange andre parametere – er grunnlaget for din plassering i søk.  
 
Søk består ofte av flere ord. Dette kalles "long tail" Det vil si at man for eksempel søker peisovn stål med ben og glassdør Oslo.
Vår søkeordsanalyse tar også høyde for denne type søk. Søkevolum på de ulike ordene og frasene danner et godt grunnlag for viktige beslutninger. Lær mer om long tail og søkemotoroptimalisering.
 
 

4. Nettsiden påvirker bunnlinja

Et viktig spørsmål når en ny nettside planlegges er ”hvordan påvirker nettsiden bunnlinja”?
En nettside er i mange tilfeller første møte med et selskap og viktig for verdiskapning.
 
Mange kjøp starter ved søk i Google eller andre søkemotorer.
Vi vet også at over 95 % av de som besøker en nettside ikke gjør det vi ønsker de skal gjøre ved førstegangs besøk. For en boligutvikler kan det være nedlastning av prospekt, for en markiseleverandør kan det være bestilling av befaring. Hvis vi ikke har en plan for de som forlater websiden vil de kanskje havne hos konkurrenten.

Les om hvordan søkemotormarkedsføring hjelpe deg med å øke salg og henvendelser via nettsiden
 

Hva er målet til de som besøker siden? Bruk de besøkendes mål som rettesnor for nettsidens utforming. Gjør det enkelt å finne det viktigste først. Husk at 50 – 60% av besøk til mange nettsider foregår via mobil.

 

5. Samhandling med andre systemer

En vurdering som bør gjøres er om websiden skal samhandle med andre systemer. Det kan være alt fra å bygge kundedatabaser til automatisk overføring av data til CRM-systemer. Marketing automation og Inbound Marketing har som mål og tilrettelegge for leads. Gjør en vurdering om det kan automatisere deler av markeds- og salgsprosessen.
 
 

6. Samhandling med markedsføringskanaler

En nettside må samhandle med andre kanaler for å få trafikk. Hvordan skal landingssider utformes og optimalisers for trafikk fra de forskjellige kanalene? Nyhetsbrev, sosiale medier, AdWords en eksempler på kanaler som kan skape relevant besøk til de aktuelle produktene eller tjenestene. Dette påvirker sidens struktur og grunnleggende idé.


Vi deler dette i to hovedområder; oppdag og søk. 

Oppdagsok

 

Oppdag er en gammel teknikk vi kjenner som reklame, men i dag er det et stort spenn av reklame. Alt fra sosiale medier til å lage forbrukerveiledning i blogger og egeneide kanaler, innholdsmarkedsføring til kundeklubber m.m.

Søk kjenner vi godt til fra Google. Der skiller vi mellom kjøpte plasseringer og plasseringer man kan oppnå ved å bygge siden riktig i forhold til søkemotorene.
 
 
Mer om søkemotormarkedsføring
Mer om søkemotoroptimalisering
 
 

7. Design og programmering

Når god innsikt i søkeord, konverteringsmål og samhandling med andre kanaler er på plass, starter selve designprosessen. Vi deler prosessen i to:
 

Wireframe

En skisse som viser nettsidens funksjonalitet, plassering av kritiske elementer og menypunkter. Dette kan sammenliknes med plantegninger man bruker ved husbygging for å få en god forståelse før byggingen begynner.
 

Designfasen

Når wireframe er besluttet starter designprosessen. I denne fasen jobbes det parallelt med programmering.
 


8. Den viktige fasen etter lansering av ny nettside

En nettside er ikke som en statisk brosjyre. Alt forandres; nettlesere, konkurrenter og søkemotorer. Derfor må alt overvåkes og måles. Målingene gir deg viktig innsikt slik at du hele tiden kan gjøre endringer for å beholde plasseringene i søkemotorene.
 
Det anbefales at dette legges inn i planen i tidlig fase slik at nettsiden leverer verdiøkning og de resultatene den er bygget for.

I arbeidet med vedlikehold av nettsiden jobber vi kontinuerlig etter modellen: MÅLE – ANALYSERE – TESTE – IMPLEMENTERE. Vi måler nettsiden for å finne ut hva vi bør endre for å nå definerte mål, tar for oss ett område som analyseres for å finne en god løsning, tester løsninger for å kvalitetssikre at endringen vil gi effekt, før den til slutt implementeres. Når endringen er implementert utføres en ny måling, og vi tar for oss et nytt område. Med denne metodikken får vi en levende nettside med jevnlig oppdatering og riktig funksjonalitet, som gir best mulig resultater. 
 
Createurene har utviklet produkter og tjenester for å hjelpe deg å nå dine mål med digital markedsføring. Lær mer om hvorfor digital markedsføring er en viktig del av webdesign
 
Ta kontakt for en uforpliktende prat om webdesign
 

Dette sier kundene våre om oss:

«Fine Design selger hagemøbler i god design med bra kvalitet. Nettsiden vår trengte et løft, så i år byttet vi til Createurene og det er kanskje det smarteste vi har gjort! De er proffe fra A til Å – det er deilig å bare ha ett firma å forholde seg til. Den organiske trafikken på vår nettside har økt betraktelig, de har hjulpet oss med ny logo, laget filmer, kjører annonsering. I Createurene er det mennesker bak som du med en gang merker at du kan stole på.»
_____________

Marianne Aanerud, Gründer/daglig leder
Fine Design Hagemøbler