Usikker på om søkemotoroptimalisering er noe for deg og din bedrift? De færreste bedrifter er bevisste på hvor mange flere potensielle kunder man kan få ved å være rangert som topp 3 i Google.
I en jungel av muligheter innen digital markedsføring kan det være utfordrende å finne ut hvilke verktøy det burde satses på, og i hvilken grad. De fleste bedrifter i Norge får flest klikk og salg fra Google Ads, men i kombinasjon med SEO blir resultatene langt bedre.
For å illustrere hvor mye en bedrift går glipp av ved å kun bruke Google Ads kan vi forestille oss at bedriftene har 30 søkeord som representerer 1000 søk per måned for hver søkefrase. Med enkel hoderegning utgjør dette 30.000 søk per måned, totalt for disse søkeordene.
La oss si at gjennomsnittsprisen per klikk for disse søkeordene er 7 kr, og ditt månedlige budsjett i Google utgjør 25 000 kr. Dette utgjør (25 000 / 7 kr per klikk) 3571 klikk. 3571 klikk av 30 000 søk utgjør 11,90% av det potensielle søkemarkedet.
Med andre ord, de fleste bedrifter taper nær 88% av det totale søkemarkedet ved kun å satse på Google Ads.
Analyser fra Cornell University viser at topp 3 rangeringer i Google organisk får henholdsvis 42%, 11% og 8% klikk fra søkemarkedet.
Dersom din bedrift har topprangeringer på et søkevolum som ligger på 30.000 søk per måned vil bedriften kunne oppnå 12.600 klikk via Google Organisk.