SEO / Søkemotor-optimalisering

– hvor er din bedrift i verdens største handlegate?

SEO / Søkemotoroptimalisering

– hvor er din bedrift i verdens største handlegate?

Bli funnet og lest på nett!
Hvorfor du er avhengig av god tekst.
SEO eller SEM?
Ja, takk – begge deler!

Spennende og nyttig informasjon om søkemotoroptimalisering / SEO:

Forestill deg at du bruker 20 000 i Google Annonsering per måned og med en pris per klikk på Kr 8,00 vil din nettside motta 2500 klikk. Forestill deg videre at du får innsikt i din konkurrent markedsrapport. Du oppdager at fordi de har satset på søkemotoroptimalisering / SEO har de oppnådd gode topprangeringer i Google. Du oppdager videre i markedsrapporten at konkurrenten har nær en firedobling i antall trafikk som ville ha kostet Kr 80 000 sammenlignet mot Google Ads, men istedenfor betaler de kun det samme som du betaler Kr 20 000 for i Google.

Dette eksemplet er et reelt scenario som vi skaper for våre kunder, og dette er konkurransefortrinnet med søkemotoroptimalisering / SEO vi håper at du fremover kommer til å benytte deg av.

Basert på kalkyle og studier fra universiteter har vi utviklet et prognoseverktøy som regner ut antall klikk til din hjemmeside via din nåværende rangeringer og sammenligner mot potensiell vekst i antall klikk via nummer 1 rangeringer i Google.

Din rapport vil inneholde prognose og søkevolum for dine fem viktigste søkeord.
Du vil få et tydelig bilde om søkemotoroptimalisering / SEO vil være verdt en innsats.


Med søkemotoroptimalisering / SEO har våre kunder  merket økt trafikk med opptil 4x økning i antall klikk til sine hjemmesider og med mellom 50% til 80% reduksjon i pris per klikk sammenlignet mot Google Ads betalte annonser.

For disse er søkemotoroptimalisering / SEO et av de viktigste konkurransefortrinn i et stadig tøffere Google-marked.

Be om din gratis søkeord og prognoserapport og finn ut om søkemotoroptimalisering / SEO kan være ditt viktigste konkurransefortrinn for din bransje.

Hvorfor søkemotoroptimalisering / SEOer viktig:

42 %

klikker på den øverst rangerte, organiske plasseringen i et Google-søk.

2000

ord er et gjennomsnittlig antall på en landingsside – for å ligge på førsteplass i det organiske resultatet hos Google.

50

millioner Google-søk gjennomføres i snitt i Norge daglig.

La oss lage noe bra sammen!

Fra bloggen – om temaet søkemotoroptimalisering / SEO:

SEM

SEO eller SEM? Ja, takk – begge deler!

Hvis bedriften din ønsker å få flere besøk til nettsiden – når noen leter etter produktene eller tjenestene dine – er det viktig å være synlig både i organiske søk og betalte oppføringer. Derfor er det avgjørende for bedriften å ha både en SEO-strategi og en SEM-strategi.

 

Kort om SEO


Ved å fokusere på SEO, som er søkemotoroptimalisering, kan bedriften hente trafikk til nettsiden på en gratis og organisk måte fra søkeresultatene i søkemotorer som Google, Yahoo og Bing. SEO omfatter både den tekniske oppbyggingen og innholdet på nettsiden.

Det krever tid og jevnt arbeid for å øke synlighetene i organisk søk. Avhengig av bransjen du tilhører, kan det også være stor konkurranse for å bli synlige på de viktigste søkeordene.

Les hva du bør tenke på – for å skape en god nettside.

 

Kort om SEM


SEM står for Search engine marketing – eller søkemotormarkedsføring – og omhandler mulighetene som finnes for å øke trafikken til nettsiden gjennom betalte søk i de forskjellige søkemotorene.

Begrepet SEM inkluderer markedsføring gjennom bl.a. Google AdWords og Google Remarketing. Ved betalte søk, som AdWords, betaler du søkemotorene når din annonse blir vist eller klikket på. Kostnader og mål for betalte søk baseres på følgende:
  • PPC (pay-per-click)
  • CPC (cost-per-click)
  • CPM (cost-per-thousand impressions)
Du kan lese mer om digital markedsføring her.

 

Hvilke fordeler gir SEO?


I de fleste tilfeller har organiske søk en høyere klikkfrekvens enn betalte søk. Det betyr at flere vurderer og klikker på de organiske søkene, før de eventuelt klikker på en annonse på samme side. Men dette vil også styres av hvor i kjøpsprosessen en søker befinner seg.

Organisk søk er gratis, og arbeidet med SEO er også mer varige tiltak. Ved å optimalisere tekst og innhold for organiske søk, er du med på både å skape og bevare et langsiktig salgs- og kontaktpunkt for potensielle og eksisterende kunder.

Du kan lese mer om SEO her.

 

Og hva er fordelene med SEM?


Om bedriften din har en kampanje som varer en begrenset tidsperiode, eller ikke kommer høyt opp i de organiske søkeresultatene, er det effektivt å bruke betalte søk – for å skape umiddelbar trafikk og raskere resultater. Fordelene med betalt søk er at du kan sette opp en kampanje og få den på lufta samme dag den settes opp.

I betalte søk er kvaliteten på nettsiden viktig i forhold til kostnader og plassering av annonse. Betalte søk tilrettelegger for at den som søker lander direkte på den mest relevante landingssiden på nettsiden. Det er viktig å tenke på at søkeren finner akkurat det han er på jakt etter, uten å måtte klikke seg rundt inne på nettsiden. Det er også færre algoritmer som styrer plasseringen i betalte søk – noe som gjør at denne også er mer forutsigbar.

Les mer om SEM her.

 

Hvorfor bør du prioritere både SEO og SEM?


Med kombinasjonen av SEO og SEM vil du og bedriften kunne dra fordeler fra begge områdene. Du vil nå ut til flere potensielle kunder, og merkevaren din vil ta større plass i søket. Når SEM gir deg klikk til nettsiden, vil denne økte trafikken også påvirke nettsidens organiske rangering hos Google – og derfor også bidra til SEO-arbeidet.

Gjennom å analysere informasjonen du får, bl.a. fra de mest populære søkeordene fra AdWords-annonsene, kan du også forbedre tekst, innhold og landingssider i forhold til SEO. Kombinasjonen av SEM og SEO vil være mer effektiv, og vil gi deg verdifull kundeinnsikt og data – som gjør at du kan forbedre og utvikle nettsiden.

Kontakt oss gjerne dersom du ønsker at bedriften din både skal oppnå økt synlighet og bedre rangering i søkemotorene.
SEM

SEO eller SEM? Ja, takk – begge deler!

Ny SEO-strategi økte besøket med 147%

Kunden hadde lenge brukt Google Ads, men ønsket å se om Google søkemotoroptimalisering / SEO også kunne øke antall besøk til nettsiden (trafikk). De tilbyr både produkter og tjenester rettet mot private og næringslivsbygg i Oslo og omegn.
 

Mål:

Øke trafikk (antall besøk) fra et marked som aktivt søker etter varer og tjenester i Google som kunden tilbyr.
 

Metode:

Søkemotoroptimalisering (SEO)
 

Strategi:

Ettersom kunden allerede benyttet Google Adwords, ville vi øke klikkprosent slik at de som søker i Google velger nettopp denne kunden, og gir færre klikk til konkurrenter.

De som søker på ord som allerede konverterer bra i Google Ads, vil nå også bli synlig i det som kalles organisk søk. Resultatet gir forsterket klikkprosent uansett om man klikker Google Ads eller via organisk søk.


CTR på organisk førsteplass utgjør i snitt 42% av alle søk.

Eksempelvis er CTR (klikkprosent) på annonser i gjennomsnitt 22%, og ved organiske topprangeringer i Google  vil man kunne hente klikkfrekvens via organisk søk i tillegg. CTR på organisk førsteplass utgjør i snitt 42% av alle søk.
 


Søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse avdekker og kartlegger de viktigste søkeordene og søkefraser som markedet benytter ved søk.
Vi gjennomførte også en søkeordsanalyse hvor vi avdekket og kartla de viktigste søkeordene og søkefraser som markedet benytter ved søk.


Denne analysen viser blant annet hvor mange søk det er i gjennomsnitt per måned (volum) for de ulike søkeordene og viser også hvor kunden rangerer på de ulike søkeordene.

Her fant vi verdifulle søkeord som nettsiden ikke var optimalisert for. I samarbeid med kunden valgte vi ut de 10 beste søkeordene som vi skulle starte med.
 

Tiltak 2: ON-Site

ON-Site er tiltak man gjør på selve hjemmesiden. Vi sørget for å forbedre forsiden og undersider på kundens hjemmeside for de respektive søkeordene.
 

Tiltak 3: Vår SEO metode

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering på norsk.

Vår metode ivaretar Google's retningslinjer og tiltakene omfatter en rekke faktorer som vi etter mye testing har bygget omfattende kompetanse på.
 

Resultat

Allerede etter 30 dager kunne vi registrere økt trafikk til nettsiden.

Når vi var inne i vår tredje måned kunne vi vise til en økt trafikk på +147% sammenlignet med før oppstart, og tallet er stigende etterhvert som vi jobber med mer og flere søkeord for optimalisering.
 

Er din bedrift vår neste suksesshistorie?

Våre kunder opplever alt fra 75% til 200% økning i trafikk fra Google. Hva din bedrift kan forvente i økt trafikk kommer helt an på søkevolumene for ditt marked og hvilke rangeringer din bedrift har fra før. Felles for alle våre kunder er at de er superfornøyde og har fått økt lønnsomhet ved å ha oss med på laget.
 

Vi tar gjerne en rask Google søkeordsanalyse for din bedrift, som inneholder:

  • Dine topp 5 søkeord for ditt marked med månedlig søkevolum
  • Hvilke rangeringer du har på disse søkeordene
  • Hvilke eksakte tiltak du bør gjøre for å innta førsteplass på rangeringene
Rapporten er gratis og uforpliktende.
Be om en gratis søkeordsanalyse

 
20_konvertingngsoptimaliseirng
20_konvertingngsoptimaliseirng

Ny SEO-strategi økte besøket med 147%

20_SEO_klikk

Få flere klikk og økt salg med søkemotoroptimalisering (SEO)

Usikker på om søkemotoroptimalisering / SEO er noe for deg og din bedrift? De færreste bedrifter er bevisste på hvor mange flere potensielle kunder man kan få ved å være rangert som topp 3 i Google.

 
I en jungel av muligheter innen digital markedsføring kan det være utfordrende å finne ut hvilke verktøy det burde satses på, og i hvilken grad. De fleste bedrifter i Norge får flest klikk og salg fra Google Ads, men i kombinasjon med SEO blir resultatene langt bedre.
 
For å illustrere hvor mye en bedrift går glipp av ved å kun bruke Google Ads kan vi forestille oss at bedriftene har 30 søkeord som representerer 1000 søk per måned for hver søkefrase. Med enkel hoderegning utgjør dette 30.000 søk per måned, totalt for disse søkeordene.
 
La oss si at gjennomsnittsprisen per klikk for disse søkeordene er 7 kr, og ditt månedlige budsjett i Google utgjør 25 000 kr. Dette utgjør (25 000 / 7 kr per klikk) 3571 klikk. 3571 klikk av 30 000 søk utgjør 11,90% av det potensielle søkemarkedet.
 
Med andre ord, de fleste bedrifter taper nær 88% av det totale søkemarkedet ved kun å satse på Google Ads.
 
Analyser fra Cornell University viser at topp 3 rangeringer i Google organisk får henholdsvis 42%, 11% og 8% klikk fra søkemarkedet.
 
Dersom din bedrift har topprangeringer på et søkevolum som ligger på 30.000 søk per måned vil bedriften kunne oppnå 12.600 klikk via Google Organisk.
 
 
20_SEO_klikk

Få flere klikk og økt salg med søkemotoroptimalisering (SEO)

Hvor er din beliggenhet i verdens viktigste handlegate?


Google i Norge har ca. 50 millioner søk hver eneste dag, og hvert femte søk er lokalt. Flere millioner av disse søker etter varer og tjenester – de leter etter det du selger. Er din bedrift synlig i verdens største markedskanal? Søkemotoroptimalisering / SEO er avgjørende for å synliggjøre deg.

Google er ikke bare verdens, men også Norges største handlegate. Din beliggenhet her er en avgjørende faktor for om du får kundebesøk. Dersom nettstedet ditt p.g.a. manglende søkemotoroptimalisering / SEO ikke rangerer høyt hos Google, betyr det at du ligger i en eller annen fjern sidegate som det er lite sannsynlig at noen vil finne deg i. For hvor ofte er du på side to i Google?
 

Søkemotoroptimalisering / SEO er en investering

Søkemotoroptimalisering / SEO av en nettside er den billigste og mest langsiktige måten å få flere besøk til nettsiden på – gjennom å forbedre plasseringene i søkemotorene. Ønsker du å investere i fremtiden, så bør søkemotoroptimalisering / SEO stå høyt på agendaen.
 

Hva er forskjellen på å ligge på førsteplass og fjerdeplass i Google?

Søkemotoroptimalisering / SEO kan gi store utslag for plasseringen din i Google. Det utgjør stor forskjell på hvilken rangering siden din har i søk – og hvor mye besøk det genererer.
• Ca 42% trykker på det øverste
• Ca 11% trykker på nummer to
• Ca 8% trykker på nummer tre
• Ca 6% trykker på nummer fire

Søkemotoroptimalisering / SEO kan gi betydelig økt trafikk til nettsiden – og langt høyere omsetning.
 
p2

Hvordan komme blant topp 4 med søkemotoroptimalisering / SEO?

For å svare på det må det gjennomføres en analyse, men i hovedsak kan man si at Google ser på 3 hovedkategorier innenfor søkemotoroptimalisering / SEO:

1

Er nettsidens innhold relevant for søket?

2

Er nettsidens hastighet og tekniske kvalitet god nok for trafikk fra topp 10 plasseringer?

3

Hva er nettsidens autoritet og troverdighet innenfor temaet man søker på?

Createurene har spesialiserte tekstforfattere som fokuserer på søkemotoroptomalisering / SEO i utvikling av innhold og bruk av riktige ord. Vi tilbyr også søkemotoroptimalisering / SEO av teknisk kvalitet og autoritet på nettsider. Det er en kompetansekrevende prosess, men resulterer alltid i økt trafikk og flere konverteringer. God plassering i søkemotorene er viktig del av digital verdiskapning – og resultatet av en grundig og gjennomtenkt søkemotoroptimalisering / SEO.

Les mer om hvordan man bør planlegge en webside med hensyn til søkemotoroptimalisering / SEO og god synlighet
 

Vi samarbeider om søkemotoroptimalisering med ledende SEO-eksperter i Europa

Createurene har knyttet til seg noen av de ledende ekspertene i Europa innenfor faget søkemotoroptimalisering / SEO og er en av få aktører som leverer søkeresultater på det vi kaller for ”high competition phrases”.

Dette omfatter søkebegrep som er ansett for å være blant de tøffeste å rangere høyt på i Norge. Vi kan vise til omsetningsvekst på flere hundre prosent i prosjekter der vi har jobbet med SEO / søkemotoroptimalisering.

Ta kontakt angående søkemotoroptimalisering / SEO! Det koster ingenting å snakke med oss.

Over 95% av de som besøker nettsiden din konverterer ikke

Det betyr at de ikke sender inn kontaktskjema, laster ned katalog, sender mail, ringer eller gjør den aktiviteten du har bygget siden for. Det betyr også at man må ha en strategi for å hente tilbake potensielle kunder etter førstegangs besøk. Vi har utviklet en rekke metoder for å lykkes med å få kundene tilbake til nettsiden for å gjøre ønsket handling. Vi har også gode verktøy for å måle effekten av søkemotoroptimalisering / SEO. Dette er en viktig del av digital markedsføring.
 

SEO / søkemotoroptimalisering er en viktig del av markedsføringen din

SEO / søkemotoroptimalisering må sees på som en del av selskapets totale markedsstrategi. Vi jobber etter en modell som omfatter tiltak fra hva søkemotoroptimalisering / SEO-analysen avdekker, og deretter påvirkning av søkeresultater og autoritet ved hjelp av content marketing. Vår analyse for søkemotoroptimalisering / SEO er en kombinasjon av manuelt arbeid og en maskinell analyse.

Mer om søkemotoroptimalisering / SEO

I tillegg til søkemotoroptimalisering / SEO leverer vi også:

vi%20leverer%20ogsa%CC%8A%20utlistning%20google%20ads

GOOGLE ADS

  • Synlighet når dine produkter eller tjenester søkes etter
  • Raskeste vei til økt salg eller henvendelser
  • Tett oppfølging med analyse og rapporter
Vi%20leverer%20ogsa%CC%8A%20utlistning%20webdesign

WEBDESIGN

  • En gjennomtenkt digital strategi
  • Korrekt teknisk oppbygging
  • Brukervennlighet
  • Analyse og målinger
  • Søkemotoroptimalisert innhold 
ekstern-markedsavdeling-fordeler-createurene

EKSTERN MARKEDSAVDELING

  • Effektiv utnyttelse av budsjett
  • Alltid tilgang til ekspertise og kompetanse
  • Målbart bedre økonomiske resultater
  • Lav risiko
p6

SOSIALE MEDIER

  • Bygger merkevare
  • Øker relevant trafikk til nettside
  • Bygger relasjoner og lojalitet
  • Skaper engasjement og interesse

Long tail og silo – innen søkemotoroptimalisering / SEO

Hvis du for eksempel selger skap til verksteder og de potensidelle kundene dine søker det vi kaller long tail, kan besøket havne hos dine konkurrenter hvis søkefrasene ikke er i tekstene på din nettside. Søk med flere ord er veldig vanlig i Google og noe man må ta hensyn til innen søkemotoroptimalisering / SEO – for å øke relevant besøk på nettsiden.

For eksempel kan et søk være; klesskap verksted stål med lås. Hvis du kun har satset på ordet verkstedskap, er risikoen høy for at du mister salget. Vi analyserer hvilke fraser som gir størst besøksvolum og bruker en metodikk for søkemotoroptimalisering / SEO som vi kaller silo for å vinne kampen om kundene.

Vil du vite mer om vår metode for å bygge silo – ta kontakt!
 

Hva er forskjellen på SEO og SEM?

SEO = Search Engine Optimalization – søkemotoroptimalisering.
Under de betalte annonsene vises det vi kaller for organisk søk. Det er fortjente plasseringer på bakgrunn av en godt utført arbeid med SEO / søkemotoroptimalisering. Disse plasseringene koster ikke noe per klikk, slik som Google Ads. Oppføringene er heller ikke merket med teksten annonse, og oppfattes av mange søkere som ”det Google anbefaler”. Vanligvis er det kombinasjonen av SEO / søkemotoroptimalisering og SEM som gir best resultater.
 

SEM = Search Engine Marketing – søkemotormarkedsføring.

De første oppføringene i Google er merket med teksten: Annonse – som er betalte og i kategorien SEM. Dette kalles også Google Ads.
 

Hva koster en analyse for SEO / søkemotoroptimalisering?

Prisen på en analyse for søkemotoroptimalisering / SEO vil avhenge av omfanget på din hjemmeside, antall undersider, osv.

Tips om søkemotoroptimalisering / SEO

Ifølge bransjerapporter genereres 60 – 70 % av trafikken via søkemotorer. Her et lite utvalg tips for søkemotoroptimalisering / SEO:

Long tail nøkkelord

Søk med flere ord er vanlig i Google, og er noe man i arbeidet med søkemotoroptimalisering / SEO må ta hensyn til – for å øke relevant besøk på nettsiden.

Eksempel: Du er bryllupsarrangør, og i stedet for å fokusere kun på "bryllupsarrangør" som søkeord, kan du benytte søkeord som "bryllupsarrangør i Akershus", "beste arrangør av bryllup Romerike", festarrangør Romerike”, etc for flere og raskere resultater.

Semantisk bruk av søkeord

De fleste tekster fokuserer bare på bestemte søkeord for å øke søkeordets tetthet og frekvens. En bedre tilnærming til søkemotoroptimalisering / SEO er i tillegg å bruke semantisk relevante søkeord – for å øke rangering på flere søkeord med relevans til emnet.

Eksempel: Du er bryllupsarrangør, og kan med fordel bruke relevante søkeord som dekorasjoner, festlokale, bryllupssfeiring, planlegging, giftemål, lokaler for bryllup, bryllupsfest, organisering, festarrangør, etc. for en søkemotoroptimalisering / SEO som målretter mot et bredere publikum.

Egendefinerte metabeskrivelser

Metabeskrivelsen er en kort tekst og beskrivelse av landingssiden (maks 155 anslag) – og som er synlig i søkeresultatene. Teksten må være relevant i forhold til bruk av søkeord og til tema på landingssiden – og bør oppmuntre til handling.

Ved søkemotoroptimalisering / SEO med metabeskrivelser: Ikke bruk den samme malen for alle artiklene på nettsiden din – tilpass beskrivelse og søkeord basert på emne og innhold.

Innhold som engasjerer

I henhold til forskningsrapporter bruker de fleste nettstedbrukere i snitt 10-30 sekunder på en nettside. Klarer du å engasjere brukerne og skape entusiasme, vil du også få brukere som blir lenger på nettsiden din. Integrer f.eks. YouTube-videoer, vis anmeldelser, gi brukerveiledning, etc i en søkemotoroptimalisering / SEO. 

Hvis nettstedet ditt inneholder all informasjonen brukeren ønsker seg, vil dette bidra til en bedre brukeropplevelse. Sannsynligheten for konvertering vil øke med tiden brukeren tilbringer på nettsiden din.

Øk hastigheten

Mange brukere forlater et nettsted på grunn av langsom lasting. Dette vil i tillegg til å gi en dårlig brukeropplevelse, også direkte påvirke rangering i søkemotorene. Det anbefales derfor alltid å gjøre nettsiden ”lett” og rask – gjennom ssøkemotoroptimalisering / SEO som bl.a. å optimaliserer bilder, sletter ubrukte plug-ins, m.m.

I henhold til Google Mobile Update rangerer raske nettsteder betydelig bedre i mobile søkeresultater.

Prioriter lenker med kvalitet

Lenker til og fra nettsiden din er en viktig del av en søkemotoroptimalisering / SEO – men de bør ha autoritet og være av relevant kvalitet, dersom du ønsker at de skal bidra til å forbedre rangeringen din. Jo flere lenker, desto bedre… – er altså ikke en anbefalt og farbar vei.

Du kan bli straffet av søkemotorene på grunn av lenker med irrelevans eller lav kvalitet. Så prøv å benytte deg av relevante kvalitetslenker fra blogg, pressemeldinger, omtaler, leverandører, etc.

Uttalelse om vårt arbeid med søkemotoroptimalisering / SEO:

«Vi har benyttet Creaturene til å oppnå bedre synlighet digitalt og ser gode resultater, i en svært konkurranseutsatt bransje. Sammenlignet med andre byråer opplever vi ekte mennesker med ekte kunnskap om SEO / søkemotoroptimalisering, og vi anbefaler Createurene på det sterkeste.»
_____________

Morten Stormo, Konseptansvarlig
Polar Kraft