Merkevare med sjarm og humor – itte akkurat urbant!

Flisa Boktrykkeri ble overtatt av nye eiere i 2002. Selskapet var gjennom nesten 100 år posisjonert som et boktrykkeri. Nye eiere ville endre satsningsområde og bli en tydelig merkevare i trykkbransjen.

Gjennom en konkurrentanalyse så vi at få skilte seg ut innen produktspekter, kvalitet, eller hvordan de kommuniserte. De fleste sa det samme – var vanskelig å skille – og hadde lite unikt sin identitetsbygging. Mange brukte begrepet kvalitet som sin viktigste trylleformel for å tiltrekke seg kunder.
 
Flisa Boktrykkeri skilte seg heller ikke nevneverdig ut i noen retning på det tidspunktet. De hadde også begrepet kvalitet som sitt mantra. Et av målene i utvikling av ny merkevare ble å skille seg tydelig ut fra de andre trykkeriene på østlandsområdet. 
 

Det ble besluttet å utvikle:

  • Differensierende merkevarestrategi
  • Nytt navn
  • Ny logo og visuell profil
  • Et nytt og tydelig kommunikasjonskonsept
  • Ny webside 


Lokal og unik identitet dannet grunnlaget for logo og visuell profil

Vi startet prosessen med å lage en merkevarestrategi hvor alle ansatte deltok slik at prosess og løsninger var godt forankret, men også for at vi skulle forstå forutsetningene og bli kjent med kulturen. Createurene har lang erfaring med utvikling av merkevarer og har stor respekt for bedriftskultur og menneskene bak merket. 

Ta kontakt for mer info om vår metodikk for utvikling av merkevare.
 

Flisa Trykkeri skiller seg ut ved å kommunisere "ainsless"

I prosessen  ”oppdaget” vi at det var mye sjarm og lun humor i møte med de ansatte og ledelse – og at det som kanskje skilte de mest ut i forhold til trykkerier i Oslo-området var nettopp dette. Flisa-sjarm! Med sin karakteristiske Flisadialekt som et forsterkende element.
For å videreføre noe av den stolte identiteten valgte vi Flisa Trykkeri som navn.
 
I stedet for å snakke om kvalitet, pris og det samme som alle trykkerier snakket om, falt valget på historiefortelling fra Flisa med glimt i øyet og ekte Flisa-sjarm som hovedingredienser i merkevare- og identitetsbygging. Alt oppsummert i slagordet; ”Itte akkurat urbant”.
 
Lokale steder, personer, bygdeoriginaler, poteter – og ikke minst den ”ku-redde” flua, Ken Roger, har vært viktige ingredienser for å fortelle en annerledes historie om et likandes trykkeri på landet uten å bli for ”brættu” – eller selvgod som mange velger å kalle det.
 

Logo av lokale ”pottiser”

Siden Flisa Trykkeri ligger i Hedmark fylke – og det tilfeldigvis er Norges største potetdistrikt –  og når en av eierne, Ole Peder, er potebonde på si – så ble det naturlig å tenke ”potettrykk”.
 
Createurene har en god modell for design av logo – uansett størrelse på selskap. Modellen bidrar til å finne en langsiktig identitetsbærer basert på merkevare, virksomhetsområde, filosofi, visjon, fysiske attributter, eller landemerker. Modellen fungerer som et fundament og en rettesnor i prosessen. Da vi skulle utvikle logo for Flisa Trykkeri falt valget på lokale poteter fra potetjordet til en av eierne. Ole Peders hjemmedyrkede poteter ble et naturlig valg. Målet var å fremstå som ekte og naturlig, samt å vise tilhørighet og sammenheng med kommunikasjonsstrategien.
 
Logo og den visuelle profilen skulle se hjemmelaget og litt keitete ut, og ikke bære preg av å være utviklet av profesjonelle designere. Rett og slett fremstå som litt ”ainnsles” – eller annerledes.

Les mer om hvordan godt design kan forsterke relasjonen til målgruppen
 

Ta kontakt hvis du vil ha en uforpliktende presentasjon av vår modell 

Resultatet kom med mange hundre prosent i økonomisk vekstI løpet av noen kampanjer, og veldig kort tid, ble det som den gangen var det lille boktrykkeriet på Flisa et trykkeri å regne med – også i konkurranse med store Oslo-trykkerier. Oppmerksomhet, vekst og økonomiske resultater kom rask og selskapet har utviklet seg til et moderne kommunikasjonshus med en betydelig kundekrets og omsetning.
 
De har også vunnet mange priser gjennom årene for sin kommunikasjon, og har bidratt til å bygge stolthet på Flisa. Og Ken Roger – flua som er redd kuer – bor fortsatt  på trykkeriet. Spør du Per Otto eller Ole Peder, kan du kanskje få tak i en av bøkene om den ”verdenskjente” flua fra Flisa.
 
Ta kontakt for mer info om vår metodikk for utvikling av merkevare.
Kontakt oss
Epost*
Telefon*
Henvendelsen gjelder:
Del denne siden på:
Følg createurene på:
følg oss på facebook
følg oss på g+
følg oss på linkedin
følg oss på twitter

Hold deg oppdatert!

Kontaktinformasjon:
Createurene Kommunikasjon og reklame AS
Adresse: Hvamstubben 17
2013 Skjetten
Norge

Telefon: + 47 64 83 27 00