Kravene til årsberetning følger både aksjeloven og regnskapsloven. Alle aksjeselskaper er pliktige til å lage en årsrapport. Men hvor mye du gjør ut av det, er opp til deg. Det kan være alt fra en enkel rapport i Word til flotte, konseptuelle publikasjoner – og alt i mellom.
Ønsker du en årsrapport som er gjennomarbeidet, er det viktig å tenke idé og konsept fra starten av. Lag eget innhold til årsrapporten som gjør den til et unikt produkt. Dra ut og møt folk der de er, sammen med en god fotograf. Lag overskrifter som fenger og bruk mellomtitler, ingresser og faktabokser for å bryte opp. Bruk infografikk for å gjøre vanskelige budskap lettere å forstå for mottakeren.
Mange kommer plutselig på årsrapporten i mars og vil ha den ferdig til neste styremøte i april. Det gir ikke mye rom for gode ideer, reportasjer og spennende grafikk. For et best mulig resultat er det viktig å komme i gang med konsept og produksjonsplan tidlig, gjerne før jul.