SOSIALE MEDIER

SoMe - hvordan jobbe smart og strategisk?

Hva ønsker du å oppnå ved å markedsføre deg i sosiale medier? Skal du bygge relasjoner, inspirere, drive dialog, eller bidra med tips og råd? Det er viktig å ha tydelige mål for markedsføring i SoMe (sosiale medier) og legge en målrettet strategi deretter.

Vil du som bedrift drive markedsføring i sosiale medier, må du gjøre deg fortjent til brukernes oppmerksomhet. Det er svært ofte en hårfin balansegang mellom en god kundedialog og salgsaktiviteter som oppfattes som slitsomme. Tradisjonelle markedsføringsmetoder fungerer som regel svært dårlig i sosiale medier.
 
IMG_4349

Trenger du hjelp til å få business via Facebook?

YOLANDA SELINI MYRBOSTAD
+47 976 41 192 // yolanda@creat.no

Sosiale medier krever litt annerledes tankegang

Hvis du kun tenker salg, kan du komme til å oppleve at suksess på sosiale medier lar vente lenge på seg. Konkurransen om folks tid og oppmerksomhet gjør at man velger bort mas og reklame, til fordel for interessant og underholdende innhold. Hvis folk skal bruke tid på akkurat din bedrift i sosiale medier, forventer de å få noe igjen for det.

Sosiale medier kan benyttes til forskjellige formål:

  • Bygge merkevaren din
  • Eksponere produkter eller tjenester – og på sikt øke salget
  • Øke relevant trafikk til nettside/landingsside
  • Bygge relasjoner og lojalitet hos nye og eksisterende kunder
  • Kundepleie/servicesenter
  • Skape engasjement og interesse 

Mulighetene i sosiale medier er mange, og er også grunnen til at det er viktig å legge en god strategi. Hva vil du opptre som, hvordan, hvor og for hvem?

Strategi og analyse skaper lønnsomme resultater i sosiale medier

Du kan selvfølgelig ha flere målsettinger med tilstedeværelsen din i sosiale medier – og gjennom testing vil du lettere se hva slags innhold som engasjerer og som fortjener økt fokus.

Gjennom å måle og analysere resultater, slipper du å kaste bort penger på annonser eller innsats som ikke virker. Vi hjelper deg med både strategi, innhold og analyse.

A/B testing gir bedre resultater

Ved å teste flere annonsevarianter mot hverandre, vil man kunne skille ut hvilke(n) som gir best resultater og best utnyttelse av et budsjett. Vi bruker de ulike analyseverktøyene i de sosiale mediene og Google Analytics for å kunne måle verdien av alle gjennomførte aktiviteter. Med god sporing kan vi analysere resultatene i realtid og samtidig gjøre forbedringer – også ved å følge og sammenlikne med konkurrenters aktiviteter og resultater.

La oss lage noe sjukt bra sammen

Hvor målrettet kan du annonsere i sosiale medier?

I sosiale medier har du muligheten til å målrette annonser ved å segmentere på blant annet alder, kjønn, geografi, interesser, engasjement, utdanning, sivilstatus, stilling, bransje med mer. Vi bidrar til å skape svært målrettede resultater gjennom kunnskap, kreativitet og verktøy.

Kort om de mest benyttede sosiale mediene:

Facebook

er det største sosiale mediet i Norge, og ideelt for både direkte kommunikasjon med kunder og kostnadseffektiv annonsering.
 

Instagram

har større fokus på det visuelle, og målet er ofte å inspirere med sterke visuelle uttrykk, bilder eller video.
 

Snapchat

er uformell og leken. Den sees på som en ”ungdomskanal”, men nesten halvparten av de norske brukerne er over 35 år.
 

LinkedIn

er den største profesjonelle nettverks-kanalen, og en viktig plattform for B2B-kommunikasjon, rekruttering og faglig innhold.
 

Twitter

er også en av de største nyhetskanalene som ofte er først ute med siste nytt. Mye benyttet av politikere, journalister, opinionsledere m.fl.
 

Pinterest

har over overvekt av kvinnelige brukere, og har tematikk som reisetips, interiør, matoppskrifter m.m. Brukes ofte for tips og som inspirasjon.

Noen av våre jobber

Ekstern markedsavdeling for Markisemannen
Ekstern markedsavdeling for Markisemannen
Gjennom tverrfaglige kompetanse ga vår hybridbyråløsning god vekst og ROI.
Ekstern markedsavdeling for Markisemannen
Gjennom tverrfaglige kompetanse ga vår hybridbyråløsning god vekst og ROI.
Ekstern markedsavdeling for Asak
Ekstern markedsavdeling for Asak
Betal for èn – få et helt team
Ekstern markedsavdeling for Asak
Betal for èn – få et helt team
Google adwords for ferdigplen.no
Google adwords for ferdigplen.no
Provisjonsbasert annonsering - betal kun for leads. Gode resultater og høy måloppnåelse.
Google adwords for ferdigplen.no
Provisjonsbasert annonsering - betal kun for leads. Gode resultater og høy måloppnåelse.
Hjemmeside for Stig-André Berge
Hjemmeside for Stig-André Berge
En liten hjemmeside for en stor idrettsutøver.
Hjemmeside for Stig-André Berge
En liten hjemmeside for en stor idrettsutøver.
Webdesign Dovrepeisen
Webdesign Dovrepeisen
Webdesign basert på kundeinnsikt for verdens eldste peisprodusent.
Webdesign Dovrepeisen
Webdesign basert på kundeinnsikt for verdens eldste peisprodusent.
Merkevarestrategi Lillestrøm Kultursenter
Merkevarestrategi Lillestrøm Kultursenter
Merkevarestrategi tilfører konkurransekraft og skiller deg fra konkurrentene.
Merkevarestrategi Lillestrøm Kultursenter
Merkevarestrategi tilfører konkurransekraft og skiller deg fra konkurrentene.