Sosiale medier

– markedsføring i menneskers personlige atmosfære

Sosiale medier

– markedsføring i menneskers personlige atmosfære

SoMe - hvordan jobbe smart og strategisk i sosiale medier?

Alle bedrifter gjennomgår ulike faser og sykluser. Hva er deres? Hva ønsker dere å oppnå ved å være tilstede i sosiale medier på lang sikt? Bygge relasjoner, inspirere, dyrke dialog eller gi verdifulle råd og tips? Det er essensielt å ha tydelig definerte mål for deres SoMe (sosiale medier) tilstedeværelse og å utvikle en solid langsiktig strategi for å oppnå dem.

For bedrifter som ønsker å markedsføre seg i sosiale medier, er det viktig å legge planer som kan hjelpe med å tjene brukernes oppmerksomhet over tid. Balansen mellom å opprettholde en positiv kundedialog og unngå oppfattelsen av påtrengende salgsaktiviteter er avgjørende. Tradisjonelle markedsføringsmetoder fungerer sjelden godt i sosiale medier.
Ellen Onsrud

Trenger du hjelp til å få business via sosiale medier?

ELLEN ONSRUD
+47 976 72 248 // ellen@creat.no

Sosiale medier krever litt annerledes tankegang

Hvis du kun tenker salg, kan du komme til å oppleve at suksess på sosiale medier lar vente lenge på seg. Konkurransen om folks tid og oppmerksomhet gjør at man velger bort mas og reklame, til fordel for interessant og underholdende innhold. Hvis folk skal bruke tid på akkurat din bedrift i sosiale medier, forventer de å få noe igjen for det.

Sosiale medier kan benyttes til forskjellige formål:

  • Bygge merkevaren din
  • Eksponere produkter eller tjenester – og på sikt øke salget
  • Øke relevant trafikk til nettside/landingsside
  • Bygge relasjoner og lojalitet hos nye og eksisterende kunder
  • Kundepleie/servicesenter
  • Skape engasjement og interesse 

Mulighetene i sosiale medier er mange, og er også grunnen til at det er viktig å legge en god strategi. Hva vil du opptre som, hvordan, hvor og for hvem?

Strategi og analyse skaper lønnsomme resultater i sosiale medier

Du kan selvfølgelig ha flere målsettinger med tilstedeværelsen din i sosiale medier – og gjennom testing vil du lettere se hva slags innhold som engasjerer og som fortjener økt fokus.

Gjennom å måle og analysere resultater, slipper du å kaste bort penger på annonser eller innsats som ikke virker. Vi hjelper deg med både strategi, innhold og analyse i sosiale medier.

3,41

millioner nordmenn over 18 år  har en profil på Facebook. (Ipsos)

61%

av befolkningen i Norge bruker Facebook daglig. (Ipsos)

70%

av norske kvinner har en profil på Instagram. (Ipsos)

A/B testing gir bedre resultater

Ved å teste flere annonsevarianter mot hverandre, vil man kunne skille ut hvilke(n) som gir best resultater og best utnyttelse av et budsjett. Vi bruker de ulike analyseverktøyene i sosiale medier og Google Analytics for å kunne måle verdien av alle gjennomførte aktiviteter. Med god sporing kan vi analysere resultatene i realtid og samtidig gjøre forbedringer – også ved å følge og sammenlikne med konkurrenters aktiviteter og resultater i sosiale medier.

La oss lage noe bra sammen i sosiale medier!

Hvor målrettet kan du annonsere i sosiale medier?

I sosiale medier har du muligheten til å målrette annonser ved å segmentere på blant annet alder, kjønn, geografi, interesser, engasjement, utdanning, sivilstatus, stilling, bransje med mer. Vi bidrar til å skape svært målrettede resultater gjennom kunnskap, kreativitet og verktøy.

Kort om de mest benyttede sosiale mediene:

Facebook

er det største sosiale mediet i Norge, og ideelt for både direkte kommunikasjon med kunder og kostnadseffektiv annonsering.
 

Instagram

har større fokus på det visuelle, og målet er ofte å inspirere med sterke visuelle uttrykk, bilder eller video.
 

Snapchat

er uformell og leken. Den sees på som en «ungdomskanal», men nesten halvparten av de norske brukerne er over 35 år.
 

LinkedIn

er den største profesjonelle nettverks-kanalen, og en viktig plattform for B2B-kommunikasjon, rekruttering og faglig innhold.
 

Twitter

er også en av de største nyhetskanalene som ofte er først ute med siste nytt. Mye benyttet av politikere, journalister, opinionsledere m.fl.
 

Pinterest

har overvekt av kvinnelige brukere, og har tematikk som reisetips, interiør, matoppskrifter m.m. Brukes ofte for tips og som inspirasjon.

Dette sier kundene våre om oss:

«Createurene kommer uoppfordret med tiltak som kan gi oss fullbooket kalender. De måler kampanjene og rapporterer effekten de har gitt! Gull for oss!»
_____________

Morten Aarsrud, daglig leder
Villajoyosa Apartments

Noen av våre jobber som omfatter sosiale medier

Proaktiv
Proaktiv
Createurene har bistått Proaktiv Eiendomsmegling Romerike med å skape en tydelig, lokal profil – med filmer om salg/kjøp og konkurranser i sosiale medier.
Proaktiv
Createurene har bistått Proaktiv Eiendomsmegling Romerike med å skape en tydelig, lokal profil – med filmer om salg/kjøp og konkurranser i sosiale medier.