Blogg

pagespeed

Google tar i bruk nye algoritmer i mai 2021. Oppfyller din nettside de nye kravene til bedre brukeropplevelser?

I 2020 annonserte Google at de vil gjøre endringer i sine algoritmer i mai 2021. Disse endringene består i all hovedsak av hva de kaller «Core Web Vitals».
 
Googles algoritmer har vært basert på brukervennlighet i årevis. Nå blir det vanskeligere å få en god plassering i søkeresultatene, dersom en nettside ikke oppfyller kravene til Core Web Vitals.

Endringene som innføres av Google kan således være kritiske for mange nettsteder, og kan bidra til at den organiske trafikken stuper.
 

Hva er Core Web Vitals?

Enkelt forklart er Core Web Vitals et samlebegrep for tre parametre som sier noe om hvor god brukeropplevelsen på en nettside er:
  • Lastetid (Pagespeed)
  • Interaksjon (Rask og enkel manøvrering, med prioritert plassering av viktig informasjon og konverteringspunkter)
  • Visuell stabilitet (Bilder, tekst, annonser m.m. blir lastet samtidig og stabilt)
De nye algoritmene Google nå tar i bruk, har som mål kontinuerlig å levere mer relevante, organiske søkeresultater – og derigjennom bedre brukeropplevelser. Dette både utgjør og styrker Googles eksistensgrunnlag.

Usikker på om nettsiden din er klar for fremtiden?
Kontakt oss, så gir vi deg svaret – og hjelpen du eventuelt trenger!

 

De viktigste endringene og signalene kan oppsummeres og forklares slik:

Det er avgjørende hvor raskt en nettside lastes (Pagespeed), den må være mobilvennlig og ha høy, teknisk kvalitet – herunder at den benytter HTTPS (en kommunikasjonsprotokoll som støtter sikker kommunikasjon over internett).

Dersom mobilversjonen av en nettside laster tregt eller ikke har tilfredsstillende teknisk kvalitet, vil endringene av algoritmer i stor grad påvirke plasseringer i organiske søk – også på søk fra en datamaskin.

Det vil også påvirke søkeresultatene dersom nettsiden teknisk sett er bygget slik at innhold og elementer er ustabile, presenteres gradvis og «hopper rundt» mens siden lastes.

Denne informasjonen deles slik at du har muligheten til å tilpasse nettsiden din til de nye algoritmene, dersom dette er nødvendig.

Kontakt oss dersom du er usikker på de nye kravene – eller trenger hjelp til utbedringer.
 
pagespeed

Google tar i bruk nye algoritmer i mai 2021. Oppfyller din nettside de nye kravene til bedre brukeropplevelser?

Sosiale medier – to be or not to be?

Sosiale medier er i vinden som aldri før. Du vet det finnes mange muligheter, men hvor starter du?


Snapchat, Facebook, Instagram, LinkedIn, bare for å nevne noen få, er sosiale mediekanaler som kan være en del av din markedsføring. Det er her du kan inspirere, trigge, bygge tillitt og overbevise målgruppen din.
 
Det aller første man må gjøre er å definere klare mål. Vil du fortelle om en produktnyhet, eller vil du få kunder til å foreta et kjøp på nettsiden? Målet er utgangspunktet for valg av kanal og den overordnede strategien, for ja. – Du vil trenge en strategi. Strategien bør også inneholde retargeting, og en plan for hvordan du skal hente tilbake leds som har vist interesse men ikke konvertert. Kombinerer du analyser fra Google Analytics med Facebook Business Manager kan du også finne ut hvordan kjøpstrakten ser ut, og når du bør sette inn støtet.
 
Stadig hører vi om kunder som har annonsert på Facebook, men som er usikre på effekten.

Facebook byr på et eget annonseverktøy som kalles Business Manager, og her finnes utallige muligheter for innsikt og resultatdreven markedsføring. I dag er Facebook den mest oversiktlige sosiale mediekanalen, men flere andre kanaler følger etter for å gi bedrifter de beste mulighetene for å lykkes.
 
Uansett hvor i landskapet du beveger deg, er en ting sikkert. Sosiale medier er noe du bør satse på fremover!
 
 
 
20_SoMe
20_SoMe

Sosiale medier – to be or not to be?

20_SEO_klikk

Få flere klikk og økt salg med søkemotoroptimalisering (SEO)

Usikker på om søkemotoroptimalisering er noe for deg og din bedrift? De færreste bedrifter er bevisste på hvor mange flere potensielle kunder man kan få ved å være rangert som topp 3 i Google.

 
I en jungel av muligheter innen digital markedsføring kan det være utfordrende å finne ut hvilke verktøy det burde satses på, og i hvilken grad. De fleste bedrifter i Norge får flest klikk og salg fra Google Ads, men i kombinasjon med SEO blir resultatene langt bedre.
 
For å illustrere hvor mye en bedrift går glipp av ved å kun bruke Google Ads kan vi forestille oss at bedriftene har 30 søkeord som representerer 1000 søk per måned for hver søkefrase. Med enkel hoderegning utgjør dette 30.000 søk per måned, totalt for disse søkeordene.
 
La oss si at gjennomsnittsprisen per klikk for disse søkeordene er 7 kr, og ditt månedlige budsjett i Google utgjør 25 000 kr. Dette utgjør (25 000 / 7 kr per klikk) 3571 klikk. 3571 klikk av 30 000 søk utgjør 11,90% av det potensielle søkemarkedet.
 
Med andre ord, de fleste bedrifter taper nær 88% av det totale søkemarkedet ved kun å satse på Google Ads.
 
Analyser fra Cornell University viser at topp 3 rangeringer i Google organisk får henholdsvis 42%, 11% og 8% klikk fra søkemarkedet.
 
Dersom din bedrift har topprangeringer på et søkevolum som ligger på 30.000 søk per måned vil bedriften kunne oppnå 12.600 klikk via Google Organisk.
 
 
20_SEO_klikk

Få flere klikk og økt salg med søkemotoroptimalisering (SEO)

Ansette eller leie inn kompetanse?

Det finnes helt klart fordeler og ulemper med begge alternativer. Men å leie inn kompetanse kan i flere tilfeller være kostnadsbesparende. I tillegg kan en ekstern markedsavdeling se bedriften med nye øyne og være en god sparringspartner.
 
Kompetanse og innsikt er viktig når man skal velge nye ressurser. Det koster bedriften mye å gjøre feilansettelser, og det er ressurskrevende å hente inn nye ansatte. Uansett om man ansetter eller outsourcer er det mange ting man må tenke gjennom -uansett om du trenger én grafisk designer eller et helt team til å implementere alle markedsføringskanaler.
 
 
Videre kan man se på referanser og tidligere kundecaser for å se om nivået og kompetansen er i samsvar med målene for din bedrift. Outsourcing kan være et godt valg for innhenting av midlertidig ressurser, der bedriften vil vente med å ansette et markedsteam, vil estimere behovet og se resultatene først.

 
20_eksternmarkedavdeling
20_eksternmarkedavdeling

Ansette eller leie inn kompetanse?

SEM

SEO eller SEM? Ja, takk – begge deler!

Hvis bedriften din ønsker å få flere besøk til nettsiden – når noen leter etter produktene eller tjenestene dine – er det viktig å være synlig både i organiske søk og betalte oppføringer. Derfor er det avgjørende for bedriften å ha både en SEO-strategi og en SEM-strategi.

 

Kort om SEO


Ved å fokusere på SEO, som er søkemotoroptimalisering, kan bedriften hente trafikk til nettsiden på en gratis og organisk måte fra søkeresultatene i søkemotorer som Google, Yahoo og Bing. SEO omfatter både den tekniske oppbyggingen og innholdet på nettsiden.

Det krever tid og jevnt arbeid for å øke synlighetene i organisk søk. Avhengig av bransjen du tilhører, kan det også være stor konkurranse for å bli synlige på de viktigste søkeordene.

Les hva du bør tenke på – for å skape en god nettside.

 

Kort om SEM


SEM står for Search engine marketing – eller søkemotormarkedsføring – og omhandler mulighetene som finnes for å øke trafikken til nettsiden gjennom betalte søk i de forskjellige søkemotorene.

Begrepet SEM inkluderer markedsføring gjennom bl.a. Google AdWords og Google Remarketing. Ved betalte søk, som AdWords, betaler du søkemotorene når din annonse blir vist eller klikket på. Kostnader og mål for betalte søk baseres på følgende:
  • PPC (pay-per-click)
  • CPC (cost-per-click)
  • CPM (cost-per-thousand impressions)
Du kan lese mer om digital markedsføring her.

 

Hvilke fordeler gir SEO?


I de fleste tilfeller har organiske søk en høyere klikkfrekvens enn betalte søk. Det betyr at flere vurderer og klikker på de organiske søkene, før de eventuelt klikker på en annonse på samme side. Men dette vil også styres av hvor i kjøpsprosessen en søker befinner seg.

Organisk søk er gratis, og arbeidet med SEO er også mer varige tiltak. Ved å optimalisere tekst og innhold for organiske søk, er du med på både å skape og bevare et langsiktig salgs- og kontaktpunkt for potensielle og eksisterende kunder.

Du kan lese mer om SEO her.

 

Og hva er fordelene med SEM?


Om bedriften din har en kampanje som varer en begrenset tidsperiode, eller ikke kommer høyt opp i de organiske søkeresultatene, er det effektivt å bruke betalte søk – for å skape umiddelbar trafikk og raskere resultater. Fordelene med betalt søk er at du kan sette opp en kampanje og få den på lufta samme dag den settes opp.

I betalte søk er kvaliteten på nettsiden viktig i forhold til kostnader og plassering av annonse. Betalte søk tilrettelegger for at den som søker lander direkte på den mest relevante landingssiden på nettsiden. Det er viktig å tenke på at søkeren finner akkurat det han er på jakt etter, uten å måtte klikke seg rundt inne på nettsiden. Det er også færre algoritmer som styrer plasseringen i betalte søk – noe som gjør at denne også er mer forutsigbar.

Les mer om SEM her.

 

Hvorfor bør du prioritere både SEO og SEM?


Med kombinasjonen av SEO og SEM vil du og bedriften kunne dra fordeler fra begge områdene. Du vil nå ut til flere potensielle kunder, og merkevaren din vil ta større plass i søket. Når SEM gir deg klikk til nettsiden, vil denne økte trafikken også påvirke nettsidens organiske rangering hos Google – og derfor også bidra til SEO-arbeidet.

Gjennom å analysere informasjonen du får, bl.a. fra de mest populære søkeordene fra AdWords-annonsene, kan du også forbedre tekst, innhold og landingssider i forhold til SEO. Kombinasjonen av SEM og SEO vil være mer effektiv, og vil gi deg verdifull kundeinnsikt og data – som gjør at du kan forbedre og utvikle nettsiden.

Kontakt oss gjerne dersom du ønsker at bedriften din både skal oppnå økt synlighet og bedre rangering i søkemotorene.
SEM

SEO eller SEM? Ja, takk – begge deler!

Tekstavhengighet – bli funnet og lest på nett.

Har du tenkt på hvor avhengig bedriften er av gode tekster? Det er jo tekstene som formidler innholdet på nettsiden, teksten som sikrer synligheten på Google, teksten som leverer innholdsmarkedsføring og teksten som overtaler til et kjøp. 

 

Hvem er teksten skrevet for?


Mange av oss leser sjelden en hel artikkel, vi skumleser for å finne ut om den er interessant. Derfor må vi gjøre det enkelt for leseren å få med seg hovedpoenget. Men for i det hele tatt å bli lest, er det viktig å huske at en tekst på nett har to forskjellige målgrupper: Den skal nå ut til både leserne dine – og søkemotorene.

 

En tekst som ber om å bli lest?


En tekst i en artikkel kan være fantastisk godt skrevet, men det hjelper lite hvis ingen finner og leser den. Vi har alle lært at for å skrive en god tekst så bør vi unngå for mange gjentagelser. Det gjelder ikke dersom du vil at søkemotorene skal finne deg. Gjentagelse av riktige søkeord og -fraser er nødvendig for å bli fanget opp av søkemotorene. Men ikke overdriv, det kan også virke irriterende på leseren.

Vi gjennomfører analyser som gir svar på hvor mange ord som trengs og hvor hyppig søkeordene må benyttes på en landingsside – for at den skal klatre i søkemotorene.

Kontakt oss for en konkurrent- og søkeordsanalyse.

 

Hva søker folk etter? Valg av riktige ord


Kunder som søker på nett tenker ikke nødvendigvis likt de som selger et produkt eller en tjeneste. Sett deg i kundens sted og tenk hvilke ord og begreper denne vil søke etter – for å lande på din side. Du kan komme langt med intuisjon, men en søkeordsanalyse vil gi deg et langt tryggere beslutningsgrunnlag for valg av riktige nøkkelord i teksten.

Benytt nøkkelordene i både overskrift, ingress, mellomtitler og brødtekst – samt i metabeskrivelsen, som er den korte teksten som blir presentert for ditt treff i søkemotoren.

Trenger du hjelp til å finne de strategisk riktige søkeordene for din bedrift?
Ta kontakt!

 

Hva gjør teksten attraktiv?


Det finnes flere grep som kan gjøre en artikkel interessant og lesverdig.
Men som et minimum bør teksten:
  • oppleves som verdifull for leseren
  • være tydelig og enkel
  • ha et godt språk uten skrivefeil
  • være optimalisert for søkemotorer



Del opp teksten for å gjøre den tilgjengelig og lettlest


Bruk gjerne punktlister, grafikk, statistikk, anmeldelser, sitater og tall for å lede leserens oppmerksomhet til viktig innhold – samtidig som du pedagogisk fordeler informasjonen. Lag uthevede mellomtitler og del opp teksten i korte avsnitt, slik at du leder leserens øyne til det vesentlige. Slik hjelper du de som skumleser til å forstå og fordøye innholdet raskere.

Vi kan hjelpe deg med å gjøre teksten din attraktiv.
Ta kontakt!

 

Hva fanger oppmerksomheten til en som skumleser?

  • Ingress/innledning
  • Beskrivende mellomtitler og avsnitt
  • Lenker i tekst
  • Punktlister
  • Uthevede ord
  • Sitater og utsagn
  • Anmeldelser/rating
  • Infografikk

Begynn gjerne med en oppsummering av temaet i en ingress og utvid eventuell informasjon lenger ned i artikkelen. Leseren er på jakt etter relevante nøkkelord som bekrefter at saken er av interesse. Søkemotorene er også opptatt av disse ordene.

 

Bruk lenker i teksten


Lenker gjør teksten interaktiv og gir leseren tilgang til mer informasjon eller beslektede temaer. Flett gjerne lenkene inn i teksten slik at de fremstår som uthevede ord, fremfor å bare bruke ”klikk her” og ”les mer”. Et nøkkelord i en lenketekst og lenking mellom artikler internt på nettsiden forbedrer søkemotor-optimaliseringen.

 

Har du en målsetting med teksten?


Ønsker du at teksten skal utløse en handling hos leseren, så bør du legge inn tydelige konverteringspunkter underveis i teksten.  Dette kan gjøres gjennom ”call to action-buttons”, rene oppfordringer og lenker, som f.eks. ”Kontakt oss for ytterligere informasjon om…”, ”Vil du vite mer om…?”, ”Se video…” – eller et klikkbart telefonnummer. Det er alltid klokt å ha et mål med det du skriver, og at du gjør det enkelt for leseren å gjennomføre ønskede handlinger.

 

Vi hjelper gjerne til med å skrive tekster for bedriften din på nett.
Kontakt oss her.
20_tekstavhengighet
20_tekstavhengighet

Tekstavhengighet – bli funnet og lest på nett.

20_konvertingngsoptimaliseirng

Ny SEO-strategi økte besøket med 147%

Kunden hadde lenge brukt Google Ads, men ønsket å se om Google søkemotoroptimalisering også kunne øke antall besøk til nettsiden (trafikk). De tilbyr både produkter og tjenester rettet mot private og næringslivsbygg i Oslo og omegn.
 

Mål:

Øke trafikk (antall besøk) fra et marked som aktivt søker etter varer og tjenester i Google som kunden tilbyr.
 

Metode:

Søkemotoroptimalisering (SEO)
 

Strategi:

Ettersom kunden allerede benyttet Google Adwords, ville vi øke klikkprosent slik at de som søker i Google velger nettopp denne kunden, og gir færre klikk til konkurrenter.

De som søker på ord som allerede konverterer bra i Google Ads, vil nå også bli synlig i det som kalles organisk søk. Resultatet gir forsterket klikkprosent uansett om man klikker Google Ads eller via organisk søk.


CTR på organisk førsteplass utgjør i snitt 42% av alle søk.

Eksempelvis er CTR (klikkprosent) på annonser i gjennomsnitt 22%, og ved organiske topprangeringer i Google  vil man kunne hente klikkfrekvens via organisk søk i tillegg. CTR på organisk førsteplass utgjør i snitt 42% av alle søk.
 


Søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse avdekker og kartlegger de viktigste søkeordene og søkefraser som markedet benytter ved søk.
Vi gjennomførte også en søkeordsanalyse hvor vi avdekket og kartla de viktigste søkeordene og søkefraser som markedet benytter ved søk.


Denne analysen viser blant annet hvor mange søk det er i gjennomsnitt per måned (volum) for de ulike søkeordene og viser også hvor kunden rangerer på de ulike søkeordene.

Her fant vi verdifulle søkeord som nettsiden ikke var optimalisert for. I samarbeid med kunden valgte vi ut de 10 beste søkeordene som vi skulle starte med.
 

Tiltak 2: ON-Site

ON-Site er tiltak man gjør på selve hjemmesiden. Vi sørget for å forbedre forsiden og undersider på kundens hjemmeside for de respektive søkeordene.
 

Tiltak 3: Vår SEO metode

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering på norsk.

Vår metode ivaretar Google's retningslinjer og tiltakene omfatter en rekke faktorer som vi etter mye testing har bygget omfattende kompetanse på.
 

Resultat

Allerede etter 30 dager kunne vi registrere økt trafikk til nettsiden.

Når vi var inne i vår tredje måned kunne vi vise til en økt trafikk på +147% sammenlignet med før oppstart, og tallet er stigende etterhvert som vi jobber med mer og flere søkeord for optimalisering.
 

Er din bedrift vår neste suksesshistorie?

Våre kunder opplever alt fra 75% til 200% økning i trafikk fra Google. Hva din bedrift kan forvente i økt trafikk kommer helt an på søkevolumene for ditt marked og hvilke rangeringer din bedrift har fra før. Felles for alle våre kunder er at de er superfornøyde og har fått økt lønnsomhet ved å ha oss med på laget.
 

Vi tar gjerne en rask Google søkeordsanalyse for din bedrift, som inneholder:

  • Dine topp 5 søkeord for ditt marked med månedlig søkevolum
  • Hvilke rangeringer du har på disse søkeordene
  • Hvilke eksakte tiltak du bør gjøre for å innta førsteplass på rangeringene
Rapporten er gratis og uforpliktende.
Be om en gratis søkeordsanalyse

 
20_konvertingngsoptimaliseirng

Ny SEO-strategi økte besøket med 147%

Kunstig intelligens, et nytt gir til Google Ads

Createurene legger vekt på å være innovative og resultatdrevne og har nå tatt i bruk en metode som gir et ekstra gir til kunder som annonserer i Google Ads.
 
I praksis kutter vi betalinger for klikk i tidsperioder som ikke har generert salg og henvendelser. 

Vår optimaliseringsmetode kan gjennom kunstig intelligens (AI) gjennomgå historisk data fra din Google Ads Konto og systematisk optimalisere budene ut fra de beste tidspunktene, for eksempel fra de siste 6 månedene du har fått salg eller kundehenvendelser. Tilbakemeldinger fra kunder som har tatt dette i bruk har vært svært positive. Det er effektivt, men også et rimelig verktøy å ta i bruk.

Et heatmap gir over når du burde investere pengene dine i Google Ads.
Et heatmap gir oss oversikt over når du burde investere pengene dine i Google Ads. Slik blir man best når det gjelder. 
 

27% høyere omsetning

Våre kunder har rapportert 27% høyere omsetning etter bruk av AI-metoden, sammenlignet med før. 

Løsningen sørger for at ditt annonsebudsjett ikke blir brukt opp i lavsesong på døgnet, men sparer mest til de tidsperiodene som har størst sannsynlighet for salg/kundehenvendelser. Samtidig har vi sett at kost per salg/konvertering (CPA) har blitt redusert med inntil 30%.

Vi kan også gi deg en full analyse av nettsiden din >
 

Ønsker din bedrift å teste dette gratis i 30 dager?

Våre utviklere og designere sørger for at merkevaren din utnytter alle muligheter som ligger i de digitale plattformene vi jobber med. 

Som digitalbyrå jobber vi kontinuerlig med å gjøre endringer, tilpasninger og forbedringer i en kampanjeperiode – basert på egne verktøy for statistikk og analyse for de plattformene kampanjene kjøres på.

Fyll inn kontaktskjemaet, så tar vi kontakt med deg.

Createurene er et fullservicebyrå. Vi leverer alle tjenester en moderne bedrift trenger for god og effektiv markedsføring.

 
20_Ads_AI
20_Ads_AI

Kunstig intelligens, et nytt gir til Google Ads