pagespeed

Google tar i bruk nye algoritmer i mai 2021. Oppfyller din nettside de nye kravene til bedre brukeropplevelser?

I 2020 annonserte Google at de vil gjøre endringer i sine algoritmer i mai 2021. Disse endringene består i all hovedsak av hva de kaller «Core Web Vitals».
 
Googles algoritmer har vært basert på brukervennlighet i årevis. Nå blir det vanskeligere å få en god plassering i søkeresultatene, dersom en nettside ikke oppfyller kravene til Core Web Vitals.

Endringene som innføres av Google kan således være kritiske for mange nettsteder, og kan bidra til at den organiske trafikken stuper.
 

Hva er Core Web Vitals?

Enkelt forklart er Core Web Vitals et samlebegrep for tre parametre som sier noe om hvor god brukeropplevelsen på en nettside er:
  • Lastetid (Pagespeed)
  • Interaksjon (Rask og enkel manøvrering, med prioritert plassering av viktig informasjon og konverteringspunkter)
  • Visuell stabilitet (Bilder, tekst, annonser m.m. blir lastet samtidig og stabilt)
De nye algoritmene Google nå tar i bruk, har som mål kontinuerlig å levere mer relevante, organiske søkeresultater – og derigjennom bedre brukeropplevelser. Dette både utgjør og styrker Googles eksistensgrunnlag.

Usikker på om nettsiden din er klar for fremtiden?
Kontakt oss, så gir vi deg svaret – og hjelpen du eventuelt trenger!

 

De viktigste endringene og signalene kan oppsummeres og forklares slik:

Det er avgjørende hvor raskt en nettside lastes (Pagespeed), den må være mobilvennlig og ha høy, teknisk kvalitet – herunder at den benytter HTTPS (en kommunikasjonsprotokoll som støtter sikker kommunikasjon over internett).

Dersom mobilversjonen av en nettside laster tregt eller ikke har tilfredsstillende teknisk kvalitet, vil endringene av algoritmer i stor grad påvirke plasseringer i organiske søk – også på søk fra en datamaskin.

Det vil også påvirke søkeresultatene dersom nettsiden teknisk sett er bygget slik at innhold og elementer er ustabile, presenteres gradvis og «hopper rundt» mens siden lastes.

Denne informasjonen deles slik at du har muligheten til å tilpasse nettsiden din til de nye algoritmene, dersom dette er nødvendig.

Kontakt oss dersom du er usikker på de nye kravene – eller trenger hjelp til utbedringer.
 

Ta kontakt med oss