Uansett om markedsføringsbudsjettet er stort eller lite er det viktig å bruke pengene der de gir best effekt. Hva er riktig kanalmiks for å nå din målgruppe?
Vi hører stadig vekk at Facebook er dødt, og at skal du nå de unge må du være på TikTok – men hva sier tallene? Og i hvilke kanaler finner du din målgruppe? Med god innsikt kan man ta riktige valg.
Sosiale medier
8 av 10 nordmenn bruker sosiale medier hver dag. Gjennomsnittlig tidsbruk per dag er nesten 2 timer. Facebook er fremdeles den største kanalen, med Snapchat og Instagram på andre og tredje plass.
Daglig bruk av de mest populære sosiale mediene i Norge
% av total befolkning som er innom de ulike mediene daglig.
- Facebook (62 %)
- Snapchat (56 %)
- Instagram (46 %)
- YouTube (27 %)
- TikTok (24 %)
- LinkedIn (9 %)
- X (7 %)
- Reddit (5 %)
(SSB 2024)
Les mer om hver enkelt kanal lenger ned i artikkelen.
Hvilke kanaler genererer trafikk?
Statistikk fra Statcounter (sept. 2024 – sept. 2025) viser at i Norge er Facebook den aller største driveren av trafikk
fra sosiale medier
til andre landingssider, med en andel på ca. 70 % av det totale trafikkvolumet. Pinterest tar andreplassen med rundt 15 %. På tredjeplass ligger Instagram med ca 7 %.
(Statcounter 2025)
Facebook har altså fremdeles topplasseringen. 6 av 10 er innom daglig, og det er ca. 3,25 millioner brukere i Norge (Meta 2025). Kanalen når alle aldersgrupper, men er mest populær blant de som er 30+, med daglig bruk på 75–80 %. Facebook er også den kanalen som skaper overlegent mest trafikk til andre nettsider (f.eks. klikk på en annonse som leder til en landingsside), med rundt 70 % av den totale trafikken generert fra sosiale medier.
Snapchat har andreplassen, med 56 % daglig bruk, og ca. 3,58 millioner brukere i Norge (Snap 2025). Blant aldersgruppene 13–24 ligger daglig bruk på ca 90 %. Dette er altså kanalen å bruke dersom man vil nå yngre målgrupper. Lag fullskjerm-innhold som fanger oppmerksomheten og bygger branding.
Instagram har ca. 2,60 millioner brukere i Norge (Meta 2025),
og 46 % bruker kanalen daglig. Instagram er mest populær i aldersgruppene 16–34, med en liten overvekt av kvinner. Kanalen egner seg godt for visuelt innhold og autentisk brukergenerert storytelling. Instagram eies av Meta, som også står bak Facebook, dvs. at annonsering kan koordineres i disse to kanalene, og kan gi god synergi.
YouTube er på fjerdeplass når det gjelder daglig bruk, med 27 %. Estimert rekkevidde er derimot ca. 4,34 mill (Google 2025), så det er en god andel som ikke nødvendigvis er innom daglig. Kanalen brukes av alle aldersgrupper, med noe høyere tidsbruk blant de yngre. YouTube er først og fremst en videokanal, og egner seg derfor spesielt godt til produktinformasjon, spørsmål-og-svar, kundecaser o.l. YouTube er Norges nest største søkemotor.
TikTok har ca. 1,71 mill brukere over 18 år i Norge (TikTok 2025),
og brukes daglig av 24 % av befolkningen. TikTok er særlig populær blant de yngste aldersgruppene (13–24 år), blant 16–19-åringene ligger daglig bruk på 83 %. Aldersgruppene over 30 år bruker i liten grad TikTok. Kanalen benyttes til korte, kreative videoer. Lag innhold som føles autentisk og underholder.
LinkedIn har ca. 2,90 mill registrerte medlemmer i Norge (LinkedIn 2025).
Ca. 9 % av befolkningen bruker kanalen daglig, og det er en liten overvekt av menn. For aldersgruppene 25–54 ligger andelen som er innom daglig på ca. 15–17 %. LinkedIn er en profesjonell kanal, med fokus på arbeidslivet, jobbsøking og B2B-kommunikasjon.
X (tidligere Twitter) har ca. 1,11 mill brukere i Norge (X 2025),
og brukes daglig av 7 % av befolkningen. Det er en tydelig overvekt av menn blant kanalens brukere. X har vært en smal, men viktig kanal innen nyheter, PR og enkelte bransjer – men rapporterer nå nedgang i potensiell annonserekkevidde. X som en del av en kanalmiks anbefales som regel kun hvis målgruppen har en merkbar tilstedeværelse der.
Reddit er en relativt ny kanal, som brukes daglig av 5 % av den norske befolkningen. Kanalen består av diskusjonsforum (subreddits) for ulike temaer, det er stor bredde, og det finnes aktive norske forumer. En potensiell måte å utnytte Reddit som markedsfører er å finne relevante miljøer, og delta aktivt med reelle svar, AMA-sesjoner (
Ask Me Anything, dvs. spørsmål-og-svar-økter) o.l. «Vanlig» annonsering er også mulig.
Pinterest nådde ikke opp på SSBs toppliste over daglig bruk av sosiale medier i 2024, men vi velger å inkludere den her fordi det er en kanal som kan gi gode resultater innen visse temaer og produktgrupper.
Pinterest har ca 1,57 mill brukere i Norge (Pinterest 2025). Kanalen vokser, og potensiell annonserekkevidde økte betraktelig mellom starten av 2024 og 2025. 74 % av brukerne er kvinner. Pinterest baserer seg på visuelt innhold og inspirasjon, f.eks. innen interiør, mote og mat. Den store verdien ligger i at Pinterest er på andreplass etter Facebook når det gjelder andelen trafikk som genereres til landingssider.
Kilder:
SSB – Dette er de mest populære sosiale mediene
DataReportal – Digital 2025 Norway
Statcounter – Social Media Stats Norway