Markedsplan%202026

Markedsplan 2026: Fortsette i en veletablert retning eller prøve noe nytt?


Det er tid for å spikre budsjetter og planlegge markedsaktiviteter for neste år. Er det smart å fortsette med etablerte strategier – eller er det på tide å revurdere aktiviter, innhold og kanalvalg?


Teknologi og trender utvikler seg raskere enn noensinne, og endrer hvordan vi handler og søker etter produkter og informasjon. Bedrifter som ikke ser muligheter risikerer å havne i bakevja. Samtidig bør beslutninger baseres på innsikt og data. Bygg videre på det som funket i 2025, dropp det som ikke leverte, sett av en andel av budsjettet til å teste noe nytt, og gjør deg klar for å treffe enda bedre i 2026.
 

Gjør mer av det som gir resultater

Se gjennom tall og analyser for å identifisere hva som har gitt suksess i år. Hvilke kampanjer leverte høyest avkastning? Gjør mer av det, og kvitt deg med det som ikke ga nok igjen for innsatsen.
 

Dediker noe av budsjettet til utprøving av nye strategier og kanaler

Vurder om det er tid for å teste nye kanaler, verktøy, eller markedsføringsmetoder. Hva er den riktige miksen for din bedrift i 2026? Blir budsjettet benyttet der man får best resultater? Målet er tross alt å maksimere ROI og få mest mulig verdi ut av hver markedsføringskrone.
 

Tre trender å ha på radaren i 2026:

1. AI + kreativitet i innholdsproduksjon
AI er ikke lenger en nyhet, men en integrert del av arbeidsflyten i mange bedrifter. AI kan være en sparringspartner i kreative prosesser og skriveassistent. Rutineoppgaver og publisering kan automatiseres. Innhold kan skreddersys for personlige kundeopplevelser. 

2. Søk er ikke lenger bare Google
Stemmesøk, AI-søk, bildesøk og søk på andre plattformer som YouTube, endrer søkevanene våre. Særlig yngre generasjoner benytter andre søkemetoder enn tradisjonelt tekstsøk i Google. Det betyr at innhold og nettsider må optimaliseres på nye måter. 

3. Autensitet og bærekraft
Kundene foretrekker bedrifter som bryr seg, som har et ekte sosialt engasjement og tar bærekraftige og klimavennlige valg. Markedsførings-gimmicker blir gjennomskuet. Innsatsen og engasjementet må være autentisk, enten det gjelder produktene man selger, et redusert klimaavtrykk eller etisk arbeid. 
 

Vi kan hjelpe deg med budsjett, markedsplan og årshjul – hele pakken eller bare deler av det. Lykke til i planleggingen!

Ta kontakt med oss