Har du tenkt på hvor avhengig bedriften er av gode tekster? Det er jo tekstene som formidler innholdet på nettsiden, teksten som sikrer synligheten på Google, teksten som leverer innholdsmarkedsføring og teksten som overtaler til et kjøp.
Hvem er teksten skrevet for?
Mange av oss leser sjelden en hel artikkel, vi skumleser for å finne ut om den er interessant. Derfor må vi gjøre det enkelt for leseren å få med seg hovedpoenget. Men for i det hele tatt å bli lest, er det viktig å huske at en tekst på nett har to forskjellige målgrupper: Den skal nå ut til både leserne dine – og søkemotorene.
En tekst som ber om å bli lest?
En tekst i en artikkel kan være fantastisk godt skrevet, men det hjelper lite hvis ingen finner og leser den. Vi har alle lært at for å skrive en god tekst så bør vi unngå for mange gjentagelser. Det gjelder ikke dersom du vil at søkemotorene skal finne deg. Gjentagelse av riktige søkeord og -fraser er nødvendig for å bli fanget opp av søkemotorene. Men ikke overdriv, det kan også virke irriterende på leseren.
Vi gjennomfører analyser som gir svar på hvor mange ord som trengs og hvor hyppig søkeordene må benyttes på en landingsside – for at den skal klatre i søkemotorene.
Kontakt oss for en konkurrent- og søkeordsanalyse.
Hva søker folk etter? Valg av riktige ord
Kunder som søker på nett tenker ikke nødvendigvis likt de som selger et produkt eller en tjeneste. Sett deg i kundens sted og tenk hvilke ord og begreper denne vil søke etter – for å lande på din side. Du kan komme langt med intuisjon, men en søkeordsanalyse vil gi deg et langt tryggere beslutningsgrunnlag for valg av riktige nøkkelord i teksten.
Benytt nøkkelordene i både overskrift, ingress, mellomtitler og brødtekst – samt i metabeskrivelsen, som er den korte teksten som blir presentert for ditt treff i søkemotoren.
Trenger du hjelp til å finne de strategisk riktige søkeordene for din bedrift?
Ta kontakt!
Hva gjør teksten attraktiv?
Det finnes flere grep som kan gjøre en artikkel interessant og lesverdig.
Men som et minimum bør teksten:
- oppleves som verdifull for leseren
- være tydelig og enkel
- ha et godt språk uten skrivefeil
- være optimalisert for søkemotorer
Del opp teksten for å gjøre den tilgjengelig og lettlest
Bruk gjerne punktlister, grafikk, statistikk, anmeldelser, sitater og tall for å lede leserens oppmerksomhet til viktig innhold – samtidig som du pedagogisk fordeler informasjonen. Lag uthevede mellomtitler og del opp teksten i korte avsnitt, slik at du leder leserens øyne til det vesentlige. Slik hjelper du de som skumleser til å forstå og fordøye innholdet raskere.
Vi kan hjelpe deg med å gjøre teksten din attraktiv.
Ta kontakt!
Hva fanger oppmerksomheten til en som skumleser?
- Ingress/innledning
- Beskrivende mellomtitler og avsnitt
- Lenker i tekst
- Punktlister
- Uthevede ord
- Sitater og utsagn
- Anmeldelser/rating
- Infografikk
Begynn gjerne med en oppsummering av temaet i en ingress og utvid eventuell informasjon lenger ned i artikkelen. Leseren er på jakt etter relevante nøkkelord som bekrefter at saken er av interesse. Søkemotorene er også opptatt av disse ordene.
Bruk lenker i teksten
Lenker gjør teksten interaktiv og gir leseren tilgang til mer informasjon eller beslektede temaer. Flett gjerne lenkene inn i teksten slik at de fremstår som uthevede ord, fremfor å bare bruke ”klikk her” og ”les mer”. Et nøkkelord i en lenketekst og lenking mellom artikler internt på nettsiden forbedrer søkemotor-optimaliseringen.
Har du en målsetting med teksten?
Ønsker du at teksten skal utløse en handling hos leseren, så bør du legge inn tydelige konverteringspunkter underveis i teksten. Dette kan gjøres gjennom ”call to action-buttons”, rene oppfordringer og lenker, som f.eks. ”Kontakt oss for ytterligere informasjon om…”, ”Vil du vite mer om…?”, ”Se video…” – eller et klikkbart telefonnummer. Det er alltid klokt å ha et mål med det du skriver, og at du gjør det enkelt for leseren å gjennomføre ønskede handlinger.
Vi hjelper gjerne til med å skrive tekster for bedriften din på nett.
Kontakt oss her.