shutterstock_1384169270

Ulike målgrupper – ulik kanalmix

Høst er det samme som utforming av markedsbudsjett og -plan for neste år. Da er da også nødvendig å se på kanalene, og hvordan besøk her har utviklet seg. Basert på IPSOS' kvartalsrapport for 2023, gir vi deg en topp-4 liste med de mest populære SoMe-kanalene i Norge - og hvilke målgrupper du kan nå der.

 

1. Facebook: Urokkelig og allsidig

Selv om Facebook har sett en moderat nedgang i profilregistreringer det siste året, forblir plattformen den mest populære i Norge, med hele 79 % av befolkningen over 18 år som har en profil. Dette gir en bred rekkevidde og appellerer spesielt til eldre målgrupper.
 

2. Snapchat: "De unge voksne" sin favoritt

Snapchat inntar andreplassen som den nest største plattformen i Norge, med 65 % av befolkningen over 18 år som har en profil. Dette er den ideelle kanalen for å nå yngre målgrupper, spesielt blant 18-29 årige, hvor 72 % bruker Snapchat daglig.
 

3. Instagram: Visuell appell

Instagram følger tett bak Snapchat med 64 % av befolkningen over 18 år som har en profil. Den er spesielt populær blant unge brukere, med 59 % av 18-29 årige som bruker den daglig. Instagram er ideell for visuell markedsføring.
 

4. TikTok: Oppadgående trend

TikTok har hatt imponerende vekst de siste årene, og selv om veksten har avtatt noe i 2023, bruker fortsatt 20 % av nordmenn over 18 år plattformen daglig. Dette er en utmerket kanal for å nå en ung målgruppe.


Velg riktige kanaler for din målgruppe, tenk lange tanker som gjør at du har variert budskap gjennom året – og gi rom i budsjettene til innhold som engasjerer din målgruppe. Å forstå målgruppene og nå dem der de er mest engasjert og tilgjengelige er avgjørende for suksess.

Ta kontakt med oss