Sosiale medier

Hvordan jobbe smart i sosiale medier?

Hva ønsker du å oppnå med å markedsføre deg i sosiale medier? Skal du bygge relasjoner, inspirere, drive dialog, eller bidra med tips og råd? Det er viktig å ha tydelige mål for markedsføring i SoMe (sosiale medier).
 

Sosiale medier kan benyttes til forskjellige formål:

  • Få flere kunder – øke salget
  • Bygge merkevaren din
  • Eksponere produkter eller tjenester
  • Øke trafikken til nettside/landingsside
  • Bygge relasjoner og lojalitet hos nye og eksisterende kunder 
Antall brukere på sosiale medier

Hvordan skape lønnsomme resultater i sosiale medier?

Du kan selvfølgelig ha flere målsettinger med tilstedeværelsen din i sosiale medier – og gjennom testing vil du lettere se hva slags innhold som engasjerer og som fortjener økt fokus.
Gjennom å måle og analysere resultater, slipper du å kaste bort penger på annonser eller innsats som ikke virker. Vi hjelper deg.
 

A/B testing gir bedre resultater

Ved å teste flere annonsevarianter mot hverandre, vil man kunne skille ut hvilke(n) som gir best resultater og best utnyttelse av budsjett. Vi bruker analyseverktøyene i de sosiale mediene, samt Fanbooster og Google Analytics for å kunne måle verdien av alle gjennomførte aktiviteter. Med god sporing kan vi analysere resultatene i realtid og stadig gjøre forbedringer – også ved å følge og sammenlikne med konkurrenters aktiviteter og resultater.


Hvor målrettet kan du annonsere i sosiale medier?

I sosiale medier har du muligheten til å målrette annonser ved å segmentere på blant annet alder, kjønn, geografi, interesser, utdanning, sivilstatus, stilling, bransje med mer.
Vi bidrar til å skape resultater gjennom kunnskap, kreativitet og verktøy.
Hvor mange er på sosiale medier i 2017?

Hvor mange er på de forskjellige sosiale mediene?

Facebook i Norge

Peoplee1
3 448 000 har profil (83,5 %)
People5
3 443 000 er brukere (83,4 %)
  • Drøyt 3,4 millioner nordmenn har Facebook profil.
  • 83 % av de med profil bruker tjenesten daglig. Dette tilsvarer 7 av 10 nordmenn over 18 år.
  • Andelen med profil blant de som er 60 år eller eldre øker. Det er stabile tall i de andre aldersgruppene.
  • 3 av 5 med profil følger ett eller flere redaksjonelle medier på Facebook.
facebook-statistikk_ny

Snapchat i Norge

Peoplee1
2 600 000 har profil (57,2 %)
People5
2 305 000 er brukere (55,9 %)
  • Med 2,6 millioner norske profiler over 18 år har Snapchat inntatt en solid nummer to-posisjon innen sosiale medier i Norge.
  • Bruksfrekvensen er også den nest høyeste. Om lag 7 av 10 er innom daglig, mens 9 av 10 bruker tjenesten ukentlig.
  • De eldste blir stadig større del av Snapchat-samfunnet. Andelen med profil i gruppen 60 år + har mer enn tredoblet seg  de siste årene.
snapchat-statistikk_ny

Instagram i Norge

Peoplee1
2 200 000 har profil (49,6 %)
People5
2 200 000 er brukere (49,4 %)
  • Instagram får stadig nye brukere, og nå har over to millioner nordmenn profil.
  • Andelen som bruker tjenesten ukentlig eller oftere har også økt det siste halvåret.
  • Det er fortsatt en overvekt av kvinner blant de med instagram-profil.
  • 61 % av de over 18 år med profil bruker Instagram hver dag.
instagram-statistikk_ny

LinkedIn i Norge

Peoplee1
1 145 000 har profil (27,8 %)
People5
1 109 000 er brukere (26,9 %)
  • Om lag 28 % av befolkningen har LinkedIn-profil. LinkedIn er dermed like stort som Twitter i Norge.
  • Andelen rofiler er langt større i Oslo enn i resten av landet. 47 % av hovedstadens innbyggere 18+ har profil.
  • Hver tredje bruker benytter tjenesten sjeldnere enn for tre måneder siden.
linkedin-statistikk_ny

Twitter i Norge

Peoplee1
1 144 000 har profil (27,7 %)
People5
1 075 000 er brukere (26,0 %)
  • Antallet profiler på Twitter er stabilt, og har ligget på drøyt en million i mer en et år.
  • 273.000 nordmenn over 18 år bruker Twitter daglig. Av disse er nesten tre fjerdedeler menn.
  • Drøyt halvparten følger ett eller flere redaksjonelle medier på Twitter.
twitter-statistikk_ny2

Pinterest i Norge

Peoplee1
619 000 har profil (15,0 %)
People5
588 000 er brukere (14,2 %)
  • 15 % av den voksne befolkningen har Pinterest-profil.
  • Om lag halvparten av de med profil bruker tjenesten månedlig eller sjeldnere.
  • De som har Pinterest-profil er i stor grad også tilstede på andre bildedelingstjenester. Henholdsvis 80 % og 84 % har også profil på Instagram og Snapchat.
pinterest-statistikk_ny

YouTube i Norge

Peoplee1
1 647 000 har profil (39,9 %)
People5
3 705 000 er brukere (89.8 %)
  • 3,7 millioner nordmenn bruker YouTube. Av tjenestene som omfattes av undesøkelsen, er det dermed den tjenesten flest nordmenn bruker.
  • Det er imidlertid langt flere som bruker tjenesten enn som har profil. 1,6 millioner nordmenn 18+ har profil.
  • Bruksfrekvensen er langt høyere blant de med profil. 37 % av de med profil bruker tjenesten daglig, mot kun 10 % av de uregistrerte brukerne.
youtube-statistikk_ny

Kort om de mest benyttede sosiale mediene:

Facebook

er det største sosiale mediet i Norge, og ideelt for både direkte kommunikasjon med kunder og kostnadseffektiv annonsering.
 

Instagram

har større fokus på det visuelle, og målet er ofte å inspirere med sterke visuelle uttrykk, bilder eller video.
 

Snapchat

er uformell og leken. Den sees på som en ”ungdomskanal”, men nesten halvparten av de norske brukerne er over 35 år.
 

LinkedIn

er den største profesjonelle nettverks-kanalen, og en viktig plattform for B2B-kommunikasjon, rekruttering og faglig innhold.
 

Twitter

er også en av de største nyhetskanalene som ofte er først ute med siste nytt. Mye benyttet av politikere, journalister, opinionsledere m.fl.
 

Pinterest

har over overvekt av kvinnelige brukere, og har tematikk som reisetips, interiør, matoppskrifter m.m. Brukes ofte for tips og som inspirasjon.
Kontakt oss
Ellen Onsrud Createurene kontakt
ELLEN ONSRUD
Designer / SoMe-utvikler
+47 976 72 248
ellen@creat.no
 
Epost*
Telefon*
Henvendelsen gjelder:

Kundeuttalelse fra villajoyosa.no:


"Createurene kommer uoppfordret med tiltak som kan gi oss fullbooket kalender. De måler kampanjene og rapporterer effekten de har gitt! Gull for oss!" 
_____________

Morten Aarsrud
 Daglig leder

Villajoyosa
Del denne siden på: