SEM

SEO eller SEM? Ja, takk – begge deler!

Hvis bedriften din ønsker å få flere besøk til nettsiden – når noen leter etter produktene eller tjenestene dine – er det viktig å være synlig både i organiske søk og betalte oppføringer. Derfor er det avgjørende for bedriften å ha både en SEO-strategi og en SEM-strategi.

 

Kort om SEO


Ved å fokusere på SEO, som er søkemotoroptimalisering, kan bedriften hente trafikk til nettsiden på en gratis og organisk måte fra søkeresultatene i søkemotorer som Google, Yahoo og Bing. SEO omfatter både den tekniske oppbyggingen og innholdet på nettsiden.

Det krever tid og jevnt arbeid for å øke synlighetene i organisk søk. Avhengig av bransjen du tilhører, kan det også være stor konkurranse for å bli synlige på de viktigste søkeordene.

Les hva du bør tenke på – for å skape en god nettside.

 

Kort om SEM


SEM står for Search engine marketing – eller søkemotormarkedsføring – og omhandler mulighetene som finnes for å øke trafikken til nettsiden gjennom betalte søk i de forskjellige søkemotorene.

Begrepet SEM inkluderer markedsføring gjennom bl.a. Google AdWords og Google Remarketing. Ved betalte søk, som AdWords, betaler du søkemotorene når din annonse blir vist eller klikket på. Kostnader og mål for betalte søk baseres på følgende:
  • PPC (pay-per-click)
  • CPC (cost-per-click)
  • CPM (cost-per-thousand impressions)
Du kan lese mer om digital markedsføring her.

 

Hvilke fordeler gir SEO?


I de fleste tilfeller har organiske søk en høyere klikkfrekvens enn betalte søk. Det betyr at flere vurderer og klikker på de organiske søkene, før de eventuelt klikker på en annonse på samme side. Men dette vil også styres av hvor i kjøpsprosessen en søker befinner seg.

Organisk søk er gratis, og arbeidet med SEO er også mer varige tiltak. Ved å optimalisere tekst og innhold for organiske søk, er du med på både å skape og bevare et langsiktig salgs- og kontaktpunkt for potensielle og eksisterende kunder.

Du kan lese mer om SEO her.

 

Og hva er fordelene med SEM?


Om bedriften din har en kampanje som varer en begrenset tidsperiode, eller ikke kommer høyt opp i de organiske søkeresultatene, er det effektivt å bruke betalte søk – for å skape umiddelbar trafikk og raskere resultater. Fordelene med betalt søk er at du kan sette opp en kampanje og få den på lufta samme dag den settes opp.

I betalte søk er kvaliteten på nettsiden viktig i forhold til kostnader og plassering av annonse. Betalte søk tilrettelegger for at den som søker lander direkte på den mest relevante landingssiden på nettsiden. Det er viktig å tenke på at søkeren finner akkurat det han er på jakt etter, uten å måtte klikke seg rundt inne på nettsiden. Det er også færre algoritmer som styrer plasseringen i betalte søk – noe som gjør at denne også er mer forutsigbar.

Les mer om SEM her.

 

Hvorfor bør du prioritere både SEO og SEM?


Med kombinasjonen av SEO og SEM vil du og bedriften kunne dra fordeler fra begge områdene. Du vil nå ut til flere potensielle kunder, og merkevaren din vil ta større plass i søket. Når SEM gir deg klikk til nettsiden, vil denne økte trafikken også påvirke nettsidens organiske rangering hos Google – og derfor også bidra til SEO-arbeidet.

Gjennom å analysere informasjonen du får, bl.a. fra de mest populære søkeordene fra AdWords-annonsene, kan du også forbedre tekst, innhold og landingssider i forhold til SEO. Kombinasjonen av SEM og SEO vil være mer effektiv, og vil gi deg verdifull kundeinnsikt og data – som gjør at du kan forbedre og utvikle nettsiden.

Kontakt oss gjerne dersom du ønsker at bedriften din både skal oppnå økt synlighet og bedre rangering i søkemotorene.
Kontakt oss
Del denne siden på: