SEO / Søkemotoroptimalisering 

Søkemotoroptimalisering - Hvor er din beliggenhet i verdens viktigste handlegate?

Ønsker du tips om din nettside? Hvordan du kan skape mer trafikk med søkemotoroptimalisering?
Google i Norge har ca. 50 millioner søk hver eneste dag, og hvert femte søk er lokalt. Flere millioner av disse søker etter varer og tjenester – de leter etter det du selger. Er din bedrift synlig i verdens største markedskanal? Søkemotoroptimalisering er avgjørende for å synliggjøre deg.
 
Google er ikke bare verdens, men også Norges største handlegate. Din beliggenhet her er en avgjørende faktor for om du får kundebesøk. Dersom nettstedet ditt p.g.a. manglende søkemotoroptimalisering ikke rangerer høyt hos Google, betyr det at du ligger i en eller annen fjern sidegate som det er lite sannsynlig at noen vil finne deg i. For hvor ofte er du på side to i Google?
 

Søkemotoroptimalisering er en investering

Søkemotoroptimalisering av en nettside er den billigste og mest langsiktige måten å få flere besøk til nettsiden på – gjennom å forbedre plasseringene i søkemotorene. Ønsker du å investere i fremtiden, så bør søkemotoroptimalisering stå høyt på agendaen.
 

Hva er forskjellen på å ligge på førsteplass og fjerdeplass i Google?

Søkemotoroptimalisering kan gi store utslag for plasseringen din i Google. Det utgjør stor forskjell på hvilken rangering siden din har i søk – og hvor mye besøk det genererer.
  • Ca 42% trykker på det øverste
  • Ca 11% trykker på nummer to
  • Ca 8% trykker på nummer tre
  • Ca 6% trykker på  nummer fire
klikkrate plassering i google søk
En topprangering har stor betydning i antall besøkende – og er et svært godt argument for å gjennomføre søkemotoroptimalisering.

Hvordan komme blant topp 4?

For å svare på det må det gjennomføres en analyse, men i hovedsak kan man si at Google ser på 3 hovedkategorier:
  1. Er nettsidens innhold relevant for søket?
  2. Er nettsidens hastighet og tekniske kvalitet god nok for trafikk fra topp 10 plasseringer?
  3. Hva er nettsidens autoritet og troverdighet innenfor temaet man søker på?
 
Createurene har spesialiserte tekstforfattere som fokuserer på søkemotoroptimalisering i utvikling av innhold og bruk av riktige ord. Vi tilbyr også søkemotoroptimalisering av teknisk kvalitet og autoritet på nettsider. Det er en kompetansekrevende prosess, men resulterer alltid i økt trafikk og flere konverteringer. God plassering i søkemotorene er viktig del av digital verdiskapning – og resultatet av en grundig og gjennomtenkt søkemotoroptimalisering.
 
Les mer om hvordan man bør planlegge en webside med hensyn til søkemotoroptimalisering og god synlighet


Vi samarbeider om søkemotoroptimalisering med ledende SEO-eksperter i Europa

Createurene har knyttet til seg noen av de ledende ekspertene i Europa innenfor faget søkemotoroptimalisering og er en av få aktører som leverer søkeresultater på det vi kaller for ”high competition phrases”.
 
Dette omfatter søkebegrep som er ansett for å være blant de tøffeste å rangere høyt på i Norge. Vi kan vise til omsetningsvekst på flere hundre prosent i prosjekter der vi har jobbet med SEO / søkemotoroptimalisering.
 
Ta kontakt! Det koster ingenting å snakke med oss.​


Over 95% av de som besøker nettsiden din konverterer ikke

Det betyr at de ikke sender inn kontaktskjema, laster ned katalog, sender mail, ringer eller gjør den aktiviteten du har bygget siden for.  Det betyr også at man må ha en strategi for å hente tilbake potensielle kunder etter førstegangs besøk. Vi har utviklet en rekke metoder for å lykkes med å få kundene tilbake til nettsiden for å gjøre ønsket handling. Vi har også gode verktøy for å måle effekten. Dette er en viktig del av digital markedsføring.
 

SEO / søkemotoroptimalisering er en viktig del av markedsføringen din

SEO / søkemotoroptimalisering må sees på som en del av selskapets totale markedsstrategi.
Det tekniske og innholdsmessige en kun en del av bildet.
SEO

Vi jobber etter en modell som omfatter tiltak fra hva SEO-analysen avdekker, og deretter påvirkning av søkeresultater og autoritet ved hjelp av content marketing. Vår SEO analyse for søkemotoroptimalisering er en kombinasjon av manuelt arbeid og en maskinell analyse.


Mer om søkemotoroptimalisering


Long tail og silo

Hvis du for eksempel selger skap til verksteder og de potensidelle kundene dine søker det vi kaller long tail, kan besøket havne hos dine konkurrenter hvis søkefrasene ikke er i tekstene på din nettside. Søk med flere ord er veldig vanlig i Google og noe man må ta hensyn til for å øke relevant besøk på nettsiden.
 
For eksempel kan et søk være; klesskap verksted stål med lås. Hvis du kun har satset på ordet verkstedskap, er risikoen høy for at du mister salget. Vi analyserer hvilke fraser som gir størst besøksvolum og bruker en metodikk for søkemotoroptimalisering som vi kaller silo for å vinne kampen om kundene.


Vil du vite mer om vår metode for å bygge silo – ta kontakt!
 

Hva er forskjellen på SEO og SEM?


SEO = Search Engine Optimalization – søkemotoroptimalisering.
Under de betalte annonsene vises det vi kaller for organisk søk. Det er fortjente plasseringer på bakgrunn av en godt utført arbeid med SEO / søkemotoroptimalisering. Disse plasseringene koster ikke noe per klikk, slik som Google Adwords. Oppføringene er heller ikke merket med teksten annonse, og oppfattes av mange søkere som ”det Google anbefaler”. Vanligvis er det kombinasjonen av SEO / søkemotoroptimalisering og SEM som gir best resultater.
 
SEM = Search Engine Marketing – søkemotormarkedsføring.
De første oppføringene i Google er merket med teksten: Annonse – som er betalte og i kategorien SEM. Dette kalles også AdWords.

 

Hva koster en analyse for SEO / søkemotoroptimalisering?

Prisen på en analyse for søkemotoroptimalisering vil avhenge av omfanget på din hjemmeside, antall undersider, osv.

Ønsker du gratis analyse av din nettside?


Søkemotoroptimalisering / SEO er fortsatt den mest pålitelige kilden for å generere trafikk til et nettsted.
Ifølge bransjerapporter genereres 60 – 70 % av trafikken via søkemotorer. Her et lite utvalg tips for søkemotoroptimalisering:


SEO-tips 1. Long tail nøkkelord

Søk med flere ord er vanlig i Google, og er noe man i arbeidet med søkemotoroptimalisering må ta hensyn til – for å øke relevant besøk på nettsiden.

Eksempel: Du er bryllupsarrangør, og i stedet for å fokusere kun på "bryllupsarrangør" som søkeord, kan du benytte søkeord som "bryllupsarrangør i Akershus", "beste arrangør av bryllup Romerike", festarrangør Romerike”, etc for flere og raskere resultater.
 

SEO-tips 2. Semantisk bruk av søkeord

De fleste tekster fokuserer bare på bestemte søkeord for å øke søkeordets tetthet og frekvens. En bedre tilnærming til søkemotoroptimalisering er i tillegg å bruke semantisk relevante søkeord – for å øke rangering på flere søkeord med relevans til emnet.

Eksempel: Du er bryllupsarrangør, og kan med fordel bruke relevante søkeord som dekorasjoner, festlokale, bryllupssfeiring, planlegging, giftemål, lokaler for bryllup, bryllupsfest, organisering, festarrangør, etc. for en søkemotoroptimalisering som målretter mot et bredere publikum.
 

SEO-tips 3. Egendefinerte metabeskrivelser – gjerne med en oppfordring

Metabeskrivelsen er en kort tekst og beskrivelse av landingssiden (maks 155 anslag) – og som er synlig i søkeresultatene. Teksten må være relevant i forhold til bruk av søkeord og til tema på landingssiden – og bør oppmuntre til handling.

Ved søkemotoroptimalisering med metabeskrivelser: Ikke bruk den samme malen for alle artiklene på nettsiden din – tilpass beskrivelse og søkeord basert på emne og innhold.
 

SEO-tips 4. Legg til innhold som engasjerer

I henhold til forskningsrapporter bruker de fleste nettstedbrukere i snitt 10-30 sekunder på en nettside. Klarer du å engasjere brukerne og skape entusiasme, vil du også få brukere som blir lenger på nettsiden din. Integrer f.eks. YouTube-videoer, vis anmeldelser, gi brukerveiledning, etc i en søkemotoroptimalisering. 

Hvis nettstedet ditt inneholder all informasjonen brukeren ønsker seg, vil dette bidra til en bedre brukeropplevelse. Sannsynligheten for konvertering vil øke med tiden brukeren tilbringer på nettsiden din.
 

SEO-tips 5. Øk hastigheten på nettstedet

Mange brukere forlater et nettsted på grunn av langsom lasting. Dette vil i tillegg til å gi en dårlig brukeropplevelse, også direkte påvirke rangering i søkemotorene. Det anbefales derfor alltid å gjøre nettsiden ”lett” og rask – gjennom søkemotoroptimalisering som bl.a. å optimaliserer bilder, sletter ubrukte plug-ins, m.m.

I henhold til Google Mobile Update rangerer raske nettsteder betydelig bedre i mobile søkeresultater.
 

SEO-tips 6. Prioriter og benytt lenker med kvalitet

Lenker til og fra nettsiden din er en viktig del av en søkemotoroptimalisering – men de bør ha autoritet og være av relevant kvalitet, dersom du ønsker at de skal bidra til å forbedre rangeringen din. Jo flere lenker, desto bedre… – er altså ikke en anbefalt og farbar vei.

Du kan bli straffet av søkemotorene på grunn av lenker med irrelevans eller lav kvalitet. Så prøv å benytte deg av relevante kvalitetslenker fra blogg, pressemeldinger, omtaler, leverandører, etc.
 

SEO-tips 7. Deling av lenker på sosiale medier

Legg til sosiale delingsalternativer på nettsiden, slik at brukerne kan dele innholdet ditt på sosiale medier. Dette er en del av søkemotoroptimalisering og vil bidra til å generere lenker i sosiale medier og øke rekkevidden av artikkelen.

søkemotoroptimalisering
Kontakt oss
Stian Brøndmo Createurene kontakt
TOVE BERG
Prosjektleder / Digital markedsfører
+47 916 06 427
tove@creat.no

 
Epost*
Telefon*
Henvendelsen gjelder:

Kundeuttalelse fra Hurtigruta Carglass:


"Vi er i en bransje med sterk konkurranse og kamp om å vinne kundene digitalt.
I Createurene fant vi et byrå med mye kunnskap om hvordan man bruker digitale verktøy og søkemotoroptimalisering for å vinne kampen.
Anbefales!"


_____________

Bente Birkeland
 Markedsdirektør

Hurtigruta Carglass

Noen av våre jobber

Ekstern markedsavdeling for Markisemannen
Ekstern markedsavdeling for Markisemannen
Gjennom tverrfaglige kompetanse ga vår hybridbyråløsning god vekst og ROI.
Ekstern markedsavdeling for Markisemannen
Gjennom tverrfaglige kompetanse ga vår hybridbyråløsning god vekst og ROI.
Ekstern markedsavdeling for Asak
Ekstern markedsavdeling for Asak
Betal for èn – få et helt team
Ekstern markedsavdeling for Asak
Betal for èn – få et helt team
Google adwords for ferdigplen.no
Google adwords for ferdigplen.no
Provisjonsbasert annonsering - betal kun for leads. Gode resultater og høy måloppnåelse.
Google adwords for ferdigplen.no
Provisjonsbasert annonsering - betal kun for leads. Gode resultater og høy måloppnåelse.
Hjemmeside for Stig-André Berge
Hjemmeside for Stig-André Berge
En liten hjemmeside for en stor idrettsutøver.
Hjemmeside for Stig-André Berge
En liten hjemmeside for en stor idrettsutøver.
Webdesign Dovrepeisen
Webdesign Dovrepeisen
Webdesign basert på kundeinnsikt for verdens eldste peisprodusent.
Webdesign Dovrepeisen
Webdesign basert på kundeinnsikt for verdens eldste peisprodusent.
Merkevarestrategi Lillestrøm Kultursenter
Merkevarestrategi Lillestrøm Kultursenter
Merkevarestrategi tilfører konkurransekraft og skiller deg fra konkurrentene.
Merkevarestrategi Lillestrøm Kultursenter
Merkevarestrategi tilfører konkurransekraft og skiller deg fra konkurrentene.
Del denne siden på:
Følg createurene på:
følg oss på facebook
følg oss på g+
følg oss på linkedin
følg oss på twitter

Hold deg oppdatert!

Kontaktinformasjon:
Createurene Kommunikasjon og reklame AS
Adresse: Hvamstubben 17
2013 Skjetten
Norge

Telefon: + 47 64 83 27 00